Quote:
Originally Posted by Guido
Er is NIKS veranderd in de F1. Teams komen en teams gaan, of zijn we Lotus vergeten... Neen, toch. Business as usual - of dat nu goed of slecht is, laat ik in het midden. 
|
Toch effe nuanceren. Teams die komen en die gaan dan dacht ik en denk ik aan de Super Aguris, Spykers, en ja... veel vroeger aan de Simteks, Rials, Moneytron en Andrea Moda's van deze wereld. Maar er zijn toch decennia lang vaste waardes geweest in de autosport en zeker in de F1. Ferrari is en blijft het typevoorbeeld daarvan.
Maar als je vroeger iets wilde betekenen of betekend had in de F1 dan was je gepasseerd bij Tyrrell, Lotus, Brabham, Williams, McLaren enz... Ondertussen is het gros van die teams verdwenen. March, Lotus, Brabham, Tyrrell... allemaal legendarische namen die op de fles zijn gegaan. In de plaats zijn gekomen : Toyota, BMW, Honda, Renault...
Ik laat het goede of slechte daarvan niet in het midden. Volgens mij een slechte zaak! De komst van de megaconcerns heeft gezorgd voor instabiliteit in de reglementen (sportief en technisch), voor een astronomische stijging in de kosten en voor het verworden van F1 tot "een product", dat moet gekocht, verkocht en gemarketed worden.
De renstallen van tegenwoordig zijn aanhangsels van mega-constructeurs wiens core-business NIET autoracen op zich is. Als de boekhouding morgen twee uitgave postjes sluit gaat een F1 team op de fles. Tot ergens in de jaren 80 had je tenminste nog (weliswaar gesponsorde) RACE-teams in de F1. Hun hoofdbezigheid was racen en het maken van racewagens. Dus voor de sport op zich vind ik het geen vooruitgang. De komst van het grote geld heeft wel al de rest in de lift gezet : TV coverage, glamour en glitter, de marketing en de business op zich. Maar ik persoonlijk, als "race" fan, koop ik daar niets voor.
Nu... het baat niet om te klagen en te zagen. Ik zie al jaren dat de mening van de echte F1 liefhebber niet meer meetelt. Mijn interesse in die tak van de autosport, die ik al bijna 30 jaar volg is dan ook danig gedaald tegenwoordig. We zien wel waar het uitkomt.