View Single Post
Old 04-10-2008, 12:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Lijkt me een vrij rake synthese
Niet helemaal mee akkoord. Een rake synthese misschien wel, maar of het een neutrale is, durf ik te betwijfelen. De synthese is immers vanuit een racefan hoek geschreven - wat op zoch natuurlijk geen enkel probleem is.

Ik ben het er overigens volledig mee eens dat de eerder aangehaalde verdwenen top-teams een aderlating zijn voor "de magie" van de sport. Maar, we moeten ook eerlijk zijn en de zaken eens vanop een afstandje bekijken. Als er geen overnemers waren in de stijl van Honda, Mercedes en andere megaconstructeurs/merken, dan hadden we al enkele jaren geen F1 meer gehad. Zij hebben immers de "vrijgekomen" plaatsen ingenomen van de anderen.

Het is niet enkel dat er morgen een team op de fles gaat als de (be)rekeningen niet meer kloppen. Lotus en anderen zijn allemaal op de fles gegaan omdat, in nagenoeg alle gevallen, het geld op was.

Het blijft een feit dat F1 niet alleen te financieren valt door sponsoring en TV-rechten alleen. Bernie is immers niet pas "vrij recentelijk" met het verdelen van de TV-inkomsten begonnen. Dat bestond ook al ten tijde van Lotus en consoorten.

Dat Ferrari er nog altijd bij is, is net precies om deze reden. Hun autoverkoop is altijd rechstreeks of onrechtstreeks gekoppeld geweest aan de F1. Een Ferrari, Mercedes, Toyota, Honda, Renault, BMW kan je als klant gaan kopen. Een Williams, March, Brabham enz. niet. Lotus de uitzondering, maar of ze echt goeie producten hadden op het moment dat ze de F1 verlieten, weet ik niet precies, maar ik durf het te betwijfelen. Hun product portfolio is pas later weer op punt gezet.

Overigens, de reden waarom mijn eerste auto in 1987 een Honda was... Inderdaad, "Powered by Honda" voor de Williams van Mansell en de Lotus van Senna.

En zo zijn we weer aanbeland bij de titel van deze thread: Williams.

Williams Honda Power

Last edited by Guido; 04-10-2008 at 12:08.
Reply With Quote