View Single Post
  #46  
Old 04-10-2008, 12:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ik volg je redenering wel gedeeltelijk, en ik weet ook niet of het de bedoeling van Mark was om dit onderwerp te laten uitdeinen naar meer dan Williams alleen, maar als je theorie sluitend zou zijn, dan zouden fabrieksteams als Honda (in de jaren '60) en Renault (in de jaren '70/'80) ook moeten overleven hebben dank zij de verkoop van hun auto's. Beide teams hebben de handdoek in de ring gegooid. Het pleit dan weer wel voor je theorie dat ze beiden ook weer terug zijn als fabrieksteams.

Maar zoals je zelf al zei, je hebt je eerste Honda gekocht omwille van "Powered by Honda" op de Williams. Het klopt dat merken vroeger, vóór de tijd dat fabrieksteams massaal aanwezig waren, geassocieerd werden met de privé teams die hun motoren gebruikten. Misschien was dat voor de grote bazen van de autofabrieken niet genoeg en zijn ze er zich daarom persoonlijk mee gaan bemoeien. Feit is dat als je in de jaren '80 "Honda" zei, dat je dan dacht aan Williams of Lotus - en later aan McLaren natuurlijk - en vandaag aan Honda zelf. En bij "Toyota" denk ik aan het Toyota F1 team, en zeker niet meer aan een Williams. En dat draagt zeker niet bij tot de naambekendheid van privé teams, nog minder tot hun populariteit en dat weten de sponsors ook. Dus zou je kunnen zeggen dat de fabrieksteams niet alleen rechtstreeks, maar ook onrechtstreeks de privé teams wegdrummen. Er is maar 1 manier als privé team om te overleven en dat is resultaten behalen, wat natuurlijk haaks staat op een inkrimpend budget. Als je met het grootste budget niet eens een koers kan winnen, is het voor een privé team nog zoveel maal moeilijker om een koers te winnen of punten te behalen. En daarom doet het me plezier dat Williams nog eens op het podium mocht staan. Ik hoop niet voor het laatst...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote