Quote:
Originally Posted by A.J.
ik denk dat ge u vergist...
450.000 toeschouwers in Indianapolis voor de INDY 500,
ik was vorig jaar op een race in Homestead Miami en de tribunes zaten goed vol. Ook in Watkins Glen zat alles heel vol...
|
Excused, ik had geen gegevens, dus heb me blijkbaar schromelijk vergist. Nu goed, "F1 powered by Honda", mij niet gelaten natuurlijk.
Quote:
Originally Posted by A.J.
misschien een andere vraag :
Waarom MOETEN grote constructeurs aanwezig zijn in de F1.
Het is jarenlang de diverse Cosworth teams tegen kleine constructeurs als Ferrari geweest. Zelfs merken als Lotus reden met cosworth of renault.
Haal die grote merken nu maar snel uit de F1, maak het opnieuw betaalbaarder en het zal de sport ten goede komen.
NASCAR heeft identieke wagens en ieder motor voordeel dat een merk heeft wordt te niet gedaan zodat alle wapens gelijk zijn. Toch zijn Chevrolet, Ford, Dodge en sinds enkele jaren ook Toyota als "constructeur" aanwezig, maar eerder op de achtergrond.
|
Ik denk dat de constructeurs idd altijd al aanwezig geweest zijn, denk maar aan Ford, Renault, Ferrari, maar ook Honda in de jaren 80 enz. Het is pas "mis" beginnen gaan toen de marketing jongens zich zijn gaan moeien en vonden dat hun merknaam veel prominenter moe(s)t aanwezig zijn. Vandaar ook de take-over van gewone standaard motorleveranciers naar een volledige team ownership en de alles verslindende geldmachines waar we nu mee zitten.
Alhoewel, in de jaren 80 was het vooral de technologische ontwikkeling die de kosten de hoogte injoegen, en, lijkt mij, dat is het nog steeds. Het enige verschil is dat vroeger "Lotus" met een actieve ophanging kwam aandraven en dat er "toevallig" een Honda motor instak. Nu is het, ik zeg maar wat, "Honda" die met een dure innovatie komt aandraven (niet helemaal waar natuurlijk, maar als voorbeeld van het principe). Dus de hoge kosten zijn volgens mij niet te wijten aan het feit of het nu een privateer of een constructeur is. Ingenieurs zullen immers altijd blijven zoeken naar betere dingen om de wagen 0.01 sec sneller te maken.
Dus standaardiseren lijkt de enige optie om de kosten te bepreken. Maar dan wel op een manier waardoor de constructeurs aanwezig blijven en ook hun voordeel kunnen doen. Standaard specs voor motoren, remmen, versnellingsbakken enz. lijken dan misschien wel een goede keuze, maar waarom ook niet de gewichtsbestraffingen invoeren. Zo krijg je gegarandeerd onverwachtte winnaars en spannende races...? Iedereen met gelijke motor lijkt me niet de juiste weg.