Strikte rechtlijnigheid is er inderdaad nooit geweest. Ook vroeger waren er zijdelingse kampioenschappen zoals Formule 5000 en Aurora. En je had inderdaad nationale en Europese kampioenschappen in F2, F3, Formule Renault, Formule VW en Super VW, Formule Ford en Super Ford, enz....
Maar toch zat er over het geheel een duidelijker pyramidesysteem in. De F1 was de absolute top, daaronder de F2, de F3 en dan de lagere promotieklassen.
Met de komst van de grote constructeurs in de F1 en hun parallelle feeder-series is het allemaal ingewikkelder geworden.
Formule 1, Formule 3, GP2, A1GP, World Series, Superleague Formula, Formula Masters, F3000 Italia, Formula Palmer, Formule BMW, Formule Renault, EuroBOSS.... Het begint op een onontwarbaar kluwen te lijken. Als kenner is het al moeilijk om al die klassen uit elkaar te houden; maar begin dat eens uit te leggen aan een autosportleek of een potentiële sponsor.