View Single Post
Old 28-12-2008, 01:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Is dit dan 1 van de 12 editie 2009 of ... van de 12 editie 2008
Ik moet nog 2 modellen afwerken in 2008, dus wordt het nog editie 2008, ook al zullen ze pas begin 2009 klaar zijn. Daarna begin ik pas te tellen aan de editie 2009...

Geen tijd te verliezen dus!

Eerst heb ik de resin body onder handen genomen. "Een uurtje schuren om alles mooi clean te krijgen" dacht ik. Mooi niet dus. Een ganse dag ben ik ermee bezig geweest, en nog is het niet 100% naar mijn goesting. De body ziet er op het eerste zicht wel ok uit, maar bij nader inzicht is hij totaal niet symmetrisch, wat voor de nodige "beeldhouwwerken" zorgt wat dan nog eens extra bemoeilijkt wordt door het feit dat de resin been- en beenhard is. Schuren duurt zo natuurlijk enorm lang en is weinig motiverend omdat je bijna geen progressie merkt. Bovendien vertoont het resin zeer veel luchtbellen die soms zodanig overvloedig aanwezig zijn dat ik ervoor opteerde om het ganse onderdeel weg te snijden en te vervangen door plasticard. Zo is het de beide uiteinden van de zijpontons vergaan en ook een stukje van de cockpit. De witte plasticard bodem echter is een uitvinding van RTN Models: in de kit zit een stuk plasticard dat je op maat moet snijden om zo de driehoekige bodemstukken te vormen, en ook de bodemplaat. De achteruitkijkspiegels waren dan weer uit white metal vervaardigd wat deze kit inderdaad zoals Guido al zei tot een echte multimedia kit maakt...

Wat ook zeer moeizaam gegaan is, is het inkrassen van de panellines en het uitboren van de gaatjes voor de ophanging en/of de verbindingsboutjes. Zoals gezegd heeft dit werk in totaal een ganse dag geduurd, en als je dan 's avonds kijkt naar wat je gepresteerd hebt krijg je dit te zien:

Achteraan was er een soort van holte waarin de motor bevestigd dient te worden. Bij Tamiya modellen gaat dit via een boutverbinding die door een cilindervormig verbindingsstuk geschroefd wordt, maar bij dit resin blok is daar geen ruimte voor zodat het cilindervormig deel in een opening gelijmd dient te worden. Maar dan moet die opening wel de juiste afmetingen hebben natuurlijk. Uitboren met de juiste diameter leidde tot het afbreken van een stuk van het driehoekig deel achteraan de monocoque zodat ik besloot om het te vervangen door een stuk aluminiumbuis met de correcte diameter. Ook de plaatsen waarin later de verbindingsstangen ingelijmd worden komende van de achterophanging zaten allesbehalve symmetrisch ingeplant: op de foto zie je aan de rechterzijde waar de voorgeboorde gaatjes zaten (ik heb ze opgevuld met witte plastic buisjes) en waar ze moeten zitten.

Nadat ik de voorbereidende werken aan de body voor bekeken hield, vond ik dat het nog te vroeg was om de spuitwerkzaamheden aan te vatten. Er moeten nog teveel onderdelen aan verbonden worden die moeten passen en eerlijk gezegd had ik op dit moment niet zo veel vertrouwen meer in de pasnauwkeurigheid. Dus heb ik de witmetalen ophangingspoten van de voorste ophanging ontdaan van alle bramen en eens gepast in de voorziene openingen. Zoals je kan zien zijn daarbij al 2 verbindingspinnen gesneuveld, zodat ik ze moest vervangen met plastic rod. Na lang gepriegel en aanpassen en prutsen heb ik een iet of wat aanvaardbare positie gevonden voor de ophanging, alhoewel ze niet perfect is. Maar ik krijg het niet beter want ik riskeer de boel te forceren als ik het perfect wil krijgen en dan ben ik nog verder van huis. Dus kies ik voor dit compromis, iets wat ik nog veel zal moeten doen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_01.jpg
Views:	1106
Size:	220.1 KB
ID:	12278   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_02.jpg
Views:	1081
Size:	253.9 KB
ID:	12279   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_03.jpg
Views:	1136