View Single Post
Old 29-12-2008, 20:55
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

McLaren MP4/8 - GP Of Australia 1993 - A. Senna - Tamiya - 1/20

Ik hoor er hier al enkele zeggen ... waar die nog mee af komt. Zijne boel is bijna klaar en dan komt hij hem tonen. Waarom dan toch nog deze build?

Wel, de reden waarom ik deze build nu pas post is ... omdat ik geen foto's kon en kan nemen die de zaken tot hun recht lieten komen. Met een 2 MegaPixel toestel kan je geen super detail opnames maken en, omdat dit een extreme detail build is, zou er dan ook weinig van te zien zijn.

Deze voormiddag bij Sennake geweest en hij heeft, na het poetsen van zijn toestel met een USB stofzuiger (de wonderen der techniek, weet u) heeft hij enkele zeer knappe foto's gemaakt. Bedankt maat!

Ik ga enkele zaken van de build aanhalen en chronologisch enkele dingens beschrijven, alles stap voor stap opsommen zou teveel leesvoer zijn en zonder foto's helemaal on-interessant.

De bedoeling bij aanvang van deze kit was om Senna's laatste McLaren te bouwen. Waarom de versie van Australië? Om een aantal redenen, maar de voornaamste was omdat er op deze wagen enkele interessante aerodynamische verschillen zaten t.o.v. de kit zoals de spiegels die iets anders zijn, de voorvleugel die iets anders is en enkele details in de livery die de wagen mooier maken (de logo's op de spiegels, de 'egel' naast de cockpit die ontbreekt, ...)

Eerst werd de cockpit samengebouwd en in primer gezet, alle gaten van de ophanging dicht gemaakt en de nodige aanpassingen gedaan. Na een laagje primer en wit werd het fluo oranje gespoten en met 2 lagen 2K vernis afgeseald. Na het plaatsen van de decals opnieuw 3 lagen vernis waarna alles 2 weken kon drogen.

De carbon fibre die te zien is op de cockpit, de 'endplates', de vloer en alle andere delen is, op enkele hele klein stukjes na, geen decal maar gespoten. Het nadeel hiervan is heel veel werk, de pluspunten onder andere dat de structuur echt op schaal is, er een diepte te zien is zoals bij de echte CF structuur en je ook geen schrik moet hebben om de decals te beschadigen of kapot te trekken.

Eerst werd de cockpit afgewerkt. Met behulp van goed referentie materiaal werd de stuurstang nagemaakt. Voor de 'seatbelt hardware' gebruikte ik een setje PE van Eduard, maar in vergelijking met de echte gordels ontbraken enkele kleine deeltjes. Na aanschaf van een foto-ets set (bedankt aan Hhugo voor de tips) kon ik deze bijmaken.

Daarna kwam de voorkant aan de beurt. Gelukkig heb ik iemand in Australië gevonden die op deze GP in de pits geweest is bij McLaren en van de voorzijde van de auto, zonder neus, enkele schitterende foto's gemaakt heeft. Alles is hier scratch. Om te beginnen de rempompen, de rem reservoirs, de timingsboxen, de bedrading, ...

Bovenaan de voorzijde ben ik begonnen met de 'rockers' die gemaakt werden uit 4 lagen PE onderdelen die samengesoldeerd werden waardoor je uitgefreesde kamers in een aluminium structuur kunt simuleren. Na het monteren van de rockers werden de schokdempers gedraaid (in 4 aparte onderdelen) en samengebouwd.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	MP4-8 15.jpg
Views:	11314
Size:	60.7 KB
ID:	12308   Click image for larger version

Name:	MP4-8 8.jpg
Views:	11833
Size:	46.0 KB
ID:	12309   Click image for larger version

Name:	MP4-8 14.jpg
Views:	12215
Size:	57.1 KB
ID:	12310  

Last edited by Gulfie; 29-12-2008 at 21:04.
Reply With Quote