View Single Post
Old 29-12-2008, 22:24
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post

Ze donkerder maken ... wel, ook een oplossing, maar in het echt hebben ze ook deze kleur. Weeral de eeuwige twijfel waar een bouwer voor staat ... bouw ik de werkelijkheid na of bouw ik om het plaatje te doen kloppen.
Op alle fronten, want...

Nu dat ge de foto van de originele erbij haalt, ben ik nog overtuigder. 'k zal 't even uitleggen waarom - en vooraleer ge u afvraagt: "hoe komt 'me erbij", wel ik heb net zoals u al een hele tijd hierover zitten piekeren, en zoals ge weet, ik trek mijn mond niet open tot ik een goed alternatief heb.

Ik vertrek altijd van het volgende standpunt: de realiteit is NIET na de bouwen. Punt. Gewoon door de limieten van het op schaal brengen. Dit is een, voor sommige pijnlijk, gegeven waar we als modelbouwer moeten mee leven. Dingen die er in het echt zijn, zullen op een bepaald moment moeten vervagen, gewoon omdat het schaal niet meer te reproduceren valt. Een kabeltje in het echt van 10mm dikte zal op schaal gaan vervagen, gewoon omdat die dan te dun wordt. Als het een absoluut noodzaklijk detail is, kan je de kabel wel trekken om "na te bootsen". Maar bon, dat wist ge al...

Als ik naar de foto kijk, kan ik 6 lichtblauwe kabels onderscheiden. Ze zitten bovendien dan ook nog eens tussen de 2 ophangingselementen én als je van opzij zou kijken, zouden ze er niet bovenuit steken. Op het model steekt er 1 van de kabeltjes zelfs bovenuit omdat er geen plaats genoeg meer is tussen de 2 elementen. Dus, ofwel staan de elementen te dicht op elkaar omdat de monocoque van de kit niet correct is, ofwel zijn de kabels niet op schaal. Wellicht geen van beide, maar dan moet er een compromis gezocht worden.

Het compromis zou eruit kunnen bestaan dat de kabels in kleur wat getemperd worden om zo toch nog tot een overtuigende representatie te komen. Ofwel zou dat ene uitstekende kabeltje alsnog ertussenin moeten gefoefeld worden. Over kleuren op schaal brengen, hebben we ook al meerdere (kerst)bomen opgezet, dus die problematiek is genoegzaam bekend.

This is not an easy call, but, it's up to you my friend.
Reply With Quote