Ik ga lekker voort in mijn poging om de race zélf te benadrukken (het sportieve aspect dus) (want dat was eigenlijk best aangenaam)
We hebben het nog niet over de commentaar gehad. Tassin en Vigneron waren natuurlijk weer een klasse apart, oog voor details, ik schoot wakker toen Vigneron moord en brand schreeuwde toen Heidfeld Sato dag kwam zeggen..
Màar; ik heb sinds kort een 'systeempje' uitgedacht: ik kijk rtbf en neem canvas op, om in de avond nog eens de hoogtepunten te kunnen bekijken. Wat me opviel aan de canvascommentaar:
1) Leuke reportage over Jean Alesi (bij z'n Zolder DTMRace), mét archiefbeelden. Als ze van dit kaliber reportages nu nog ietsje meer laten zien (net zoals de warm-up rubriek van rtbf) zou het best leuk kunnen zijn...
2) Co-commentator was deze keer David Saelens. Een ronduit PRACHTIGE zet ! Ik vond zijn commentaar verdomd goed. Hij had ook enkele insiderweetjes (kwam feitelijk rechtstreeks van de A1Ring van z'n F3000 race) Zo dacht hij aan een mogelijk zitje voor Verstappen bij Jordan vanaf Monaco (best realistisch, het stoeltje van Sato innemen), zei hij dat McNish op de schopstoel zit bij Toyota voor een jonger coureur, vertelde echt dingen die ik nog niet wist (in de wereld van het internet is dat al een zeldzaamheid) én het meest plezante vond ik Davids commentaar op Yoong die even de baan afging: 'Ja, dat is toch wel spijtig, eigenlijk' --> doelend op het feit dat als Yoong wordt buitengetrapt (zie ik dit seizoen nog goed gebeuren), Saelens zelf de eerstbeste opvolger kan zijn. Lammens kon dit trouwens zelf beamen dat coureurs als Yoong, Sato, McNish niet echt laten zien wat er van hen verwacht wordt, en het altijd 'dezelfden' zijn

(Niet echt objectief, maar ik verwijt hem niks

)
Hun commentaar op het Ferrari-maneuver was in ieder geval ook best leuk --> verontwaardiging, Saelens keek uit naar de 'leuke persconferentie' en zag hoe Schumacher 'een meester is in het verdoezelen van zulke onfaire dingen'.
Dàt is pas commentaar ! Een vleugje objectiviteit af en toe kan -vind ik- best geen kwaad.
Tot hier dan weer mijn lezing