Na 2 mislukte pogingen om tot bij Gulfie thuis te geraken was ik vandaag toch eindelijk in Bilzen geraakt. Daar mocht ik de op maat gefoto-etste achterspoiler steunen live bewonderen. Ik denk dat hij zo'n 20-tal exemplaren gemaakt heeft om er zeker van te zijn dat ik er genoeg heb om te kunnen verknoeien
Er werden telkens 2 steuntjes van ieder 0.3mm aan elkaar gesoldeerd tot een totale dikte van 0.6mm, wat een reële dikte van 1.2cm moet voorstellen, wat ons realistisch lijkt. Ik kreeg ook nog wat promotiemateriaal mee dat hier zeker op zijn tijd de revue zal passeren, en nadat ik nog wat foto's mocht nemen van de meest realistische McLaren op aarde trok ik vol enthousiasme met alle goodies huiswaarts. Bedankt voor alles apropos maat!
Eens thuis gekomen kon ik mijn entousiasme niet bedwingen en begon ik onmiddellijk de gesoldeerde steunen glad te schuren en te polishen. Daarna bevestigde ik ze allebei aan de versnellingsbak met minuscule schroefjes, zodat ze in een vaste en correcte positie bevestigd bleven zitten tijdens alle manipulaties. Het volgende wat moest gebeuren was het positioneren van de grote metalen cilinder tussen de steunen. Het meegeleverde white metal onderdeel werd (bijna gewoontegetrouw) weggegooid en vervangen door een op maat gezaagd stuk aluminium buis. Daarna werd ook de dunnere tussensteun op zijn plaats aangebracht met 2 kleine schroefjes. Het is de bedoeling dat later alle schroefjes stelselmatig vervangen worden door echte boutjes, maar op het moment werken schroefjes gemakkelijker. De schuine steunen die in de kit ontbreken werden vervaardigd mits wat plastic strip, afgewerkt met een punch 'n die boutje. Daarna werden de foto-ets schijfjes aan de buitenzijde van de steunen aangebracht, werden de radiators voorzien van een stukje plastic strip voor extra realisme en werden ze aan de steun bevestigd. Alles samen nen hele boterham! Dit alles kreeg dan de tijd om goed te drogen.
Wie me kent weet dat ik niet aan de verleiding zou kunnen weerstaan om vanaf dit ogenblik eens een dryfit te doen van het model in zijn totaliteit. De body en het motorblok werden dus eens aan elkaar gezet en de wielen werden er eens rond gezet om te zien hoe het er gaat uitzien. Ziet er niet kwaad uit vind ik...
Daarna werd de ganse spoilersteun in zijn geheel losgemaakt, want er is nog veel detailwerk aan. Maar nu ben ik er tenminste zeker van dat wanneer ik later alles ga monteren, de boel ook past, wat niet zeker zou zijn als ik alles gemonteerd zou hebben zonder de steunen vooraf op de versnellingsbak te monteren.
Dank zij Gulfie ben ik nu ook in bezit gekomen van een bus faux fabric grijs, waarmee ik de stoel zou willen spuiten, waarna ik alles met desert sand wil overspuiten. 't Is te zeggen, niet alles, want de rest van de cockpit mag natuurlijk niet dezelfde structuur vertonen als de kuipstoel. Daarom heb ik hem gemaskeerd met "Maskol", een vloeibaar (stinkend) goedje dat eens droog een perfecte maskering verzekert. Normaal gezien is het de bedoeling dat je de bedekte onderdelen eerst spuit, maar aangezien ik dit werkje manueel ga uitvoeren hoef ik niet te wachten, en bovendien was ik ook te ongeduldig om de nieuwe spuitbus uit te testen
De achterspoiler is nog een zorgenkindje. Ik ben niet zo tevreden met het uitzicht van het aluminium dat ik erop gespoten heb, dus heb ik een bus geprobeerd die ik al jaren heb en die ik maar zelden gebruik omdat ze niet meer te krijgen is: er zit een soort van instant chroomverf in. Het resultaat zie je op de foto. Eigenlijk is het nog niet wat ik ervan verwacht, maar het was het proberen aard. Vermoedelijk ga ik de metalen onderdelen in de aceton leggen zodat alles weer loskomt en ga ik daarna alles bekleden met bare metal folie. Ik moet er nog eens over slapen, maar wie me kent hoort me al afkomen...
Dat was het weer, tot de volgende update!