Het klopt dat de merken zonder klinkende resultaten beginnen afhaken. Logisch ook als je weet hoeveel geld in dit soort sport wordt gepompt. Als de civiele verkoop in zijn geheel achteruit gaat, dan kan je dat niet meer goedmaken met een paar overwinningen in een WK. De concurrentie verliest ook marktaandeel, dus daar kan je niet meer gaan pikken door te verwijzen naar je sportieve prestaties (of het uitblijven van die van de concurrent).
Dus ja, ik begrijp dit soort beslissingen. Alhoewel ik me toch afvraag hoelang die leegloop kan blijven duren? Als je in MotoGP al met een truc moet komen om jezelf nog "WK" te mogen noemen, als je ziet dat in het WRC nog slechts 2 merken competitief zijn, als je ziet dat alternatieve kampioenschappen met "goedkopere" formules wél bloeien, hoelang kan je dat dan nog blijven trekken als organisatie, én als deelnemer?
Hoe groot is de glans van een Citroën WRC-titel nog? Hoe kan je dat blijven verkopen als marketing-argument? Of erger, als je 5 jaar kampioen bent geweest, hoe ga je dan geloofwaardig uitleggen dat je enige concurrent je deftig het vuur aan de schenen legt?
Ik denk dat we nu zien hoe de zogenaamde koninginneklassen aan het uitsterven zijn (en de crisis wordt inderdaad als excuus gebruikt, maar het proces is in WRC al een jaar of 4 bezig -remember Peugeot?), en op termijn van enkele seizoenen zal alles naar de "alternatieve" competities verkassen, zoals IRC, Superbike en dergelijke. Voor F1 zal wel iets als alternatief worden gevonden, anders blazen we de door-de-voetbalploegen-gesponsorde-eenzitterij wel wat leven in.