Re: Commentaar in Gazetta Dello Sport
[QUOTE]Originally posted by fordje
[B]
ZELTWEG (Austria), 12 maggio 2002 - Evidentemente il GP d'Austria non è proprio la sua gara. Già l'anno scorso dovette farsi da parte per lasciare punti iridati al compagno di squadra Schumacher. Ma stavolta la situazione è stata più crudele. Nel 2001 in testa c'era Coulthard e l'ordine gli costò solo il secondo posto. Domenica la chiamata via radio è stata una botta micidiale: "Lascia che Michael vinca". Per un pilota dev'essere una sensazione tremenda.Rubens Barrichello si è asciugato le lacrime sul podio, poi ha spiegato candidamente la situazione. "Avevo già vissuto una situazione del genere ma è scritto nel mio contratto che devo rispettare gli ordini della squadra. Ho appena siglato un biennale. Certo, avrei preferito che non mi fosse chiesto di farmi sorpassare. Ma se non obbedisco comprometto il rapporto con la squadra. Non con Michael, con cui vado molto d'accordo. Ma finché lui non sarà sicuramente campione del mondo, io non potrò mai vincere una gara in queste situazioni".Ma cosa è successo esattamente? Non è frustrante per uno come lei che ha vinto solo una gara in carriera? "Tutto il mondo lo ha visto - racconta Rubens - è stata una scelta del team. In F.1 le cose funzionano così, ma questi eventi non scalfiscono la mia determinazione, la voglia di vincere. Sento che il mio momento sta arrivando e non c'è motivo di discutere. Non intendo
commentare le scelte della squadra, ma quando mi hanno chiesto di farmi passare non ho fatto come l'anno scorso (si arrabbiò vistosamente, n.d.r.). Stavolta ho semplicemente chiesto per quale ragione, visto che stavamo andando velocissimi, primo e secondo. Mi hanno detto: vogliamo così. Ho risposto: ok, va bene. Lo faccio. E il mio rapporto col team resta immutato. Chi è stato? Non importa chi. Perché dovrei parlarne? Non ci tornerò più sopra. Ciò che è fatto è fatto".La sua gara è stata comunque ottima: "La scelta di due soste è stata fantastica e la F2002 ha lavorato in maniera eccezionale. Non solo la macchina o il motore, ma anche le gomme. È stata una bella gara, devo ringraziare ingegneri e tecnici. Ho guidato bene, senza problemi e ho dovuto fare attenzione solo dietro alla Safety car perché gomme e freni si raffreddavano". Coraggio Rubens.
De GP van Oostenrijk is duidelijk niet zijn GP (brengt hem niet veel geluk). Reeds vorig jaar moest hij zich wegcijferen ten voordele van zijn teamgenoot. Ditmaal was de situatie nog schrijnender (wreder). In 2001 leidde DC en het manoeuvre kostte hem enkel de tweede plaats. Zondag krijgt hij via z'n boordradio una botta micidiale (??). "Laat Michael door." Voor een piloot moet dat een onthutsende opdracht zijn.
RB droogde zijn tranen op het podium en legde nadien minzaam de toestand uit. "Ik heb reeds een gelijkaardige situatie meegemaakt, maar in m'n contract staat dat ik de teamorders moet naleven. Ik heb net een tweejarig contract getekend. Uiteraard had ik liever dat ze me dit niet vroegen, maar als ik niet gehoorzaam, breng ik de relatie met m'n team in het gedrang, niet die met MS, want we kunnen het uitstekend met elkaar vinden. Maar vooraleer hij niet mathematisch wereldkampioen is, zal ik in een dergelijke situatie nooit een GP kunnen winnen.
Maar wat is er precies gebeurd ? Is dat niet frustrerend voor iemand als hij die maar 1 GP in z'n carrière gewonnen heeft ? "Iedereen heeft het gezien, vertelt Rubens, het team heeft die keuze gemaakt. In de F1 gaat het nu eenmaal zo, maar dat heeft m'n vastberadenheid, m'n wil om te winnen niet aangetast. Ik voel dat het weldra mijn beurt is en er is geen reden om hierover te beginnen discussiëren. Ik wil de keuzes van het team niet in vraag stellen. Toen ze me gevraagd hebben MS te laten passeren heb ik enkel gevraagd waarom en niet gedaan zoals vorig jaar (toen hij zichtbaar kwaad / teleurgesteld was ??). Ze antwoordden : "omdat wij het zo willen". Ik heb gezegd : ok dan en ik deed wat me gevraagd werd. Mijn band met het team blijft zo zoals voorheen. Wie heeft me dat gevraagd ? Maakt niet uit. Waarom zou ik erover moeten praten ? Voor mij is dit een afgehandelde zaak en meer wil ik er niet over kwijt. Gedane zaken nemen geen keer."
Zijn wedstrijd verliep vlekkeloos. "De keuze voor twee stints was bijzonder geslaagd en mijn F2002 reed uitzonderlijk goed. Niet enkel het chassis of de motor, maar ook de banden. Het was een mooie wedstrijd en ik moet m'n ingenieurs en mechaniciens bedanken. Ik heb goed en foutloos gereden en moest enkel achter de safety car opletten omdat de remmen afkoelden." Moed Rubens.
__________________
Last edited by Mario; 13-05-2002 at 19:09.
|