Quote:
Originally Posted by Sennake
Daar ben ik het grondig mee oneens. Wat je zegt is (misschien) waar tijdens het seizoen zelf (en dan nog), maar een F1-wagen is ook iets waar mensen naar opkijken omdat het een streling voor het oog zou moeten zijn. Ook nadat het seizoen achter de rug is moet die bolide aanspreken, want eens de koersen gedaan zijn blijft er niets meer over dan de look van de wagen om toeschouwers te lokken naar historic evenementen, boeken te verkopen, posters, merchandising, modellen (!), enz. Op dat moment grijpen de mensen naar de mooiste bolides en kan het hun weinig schelen dat het een spannend seizoen geweest is. Vandaag de dag mag een Lotus 49 of een JPS-lotus, om maar iets te zeggen, nog steeds gezien worden omdat het pure kunst is, maar de bolides van 2009 zullen snel onder een doek verdwijnen omdat geen kat er nog naar wil kijken...
|
Dat klopt allemaal wel. Maar welke renstal anno 2009 ligt daar op dit moment wakker van? De reglementen voor dit seizoen zijn bepaald en je kan je het gewoon niet permitteren om een mooie wagen te maken die dan achteraan het pak bengelt. Je moet een wagen bouwen die het reglement uitbuit, eventuele loopholes van het reglement gebruikt, en dat is dus wat elke renstal dus gedaan heeft. De reden waarom wagens als de JSP-Lotus op onze netvliezen gebrand is, is niet enkel de schoonheid ervan. Laten we heel eerlijk zijn, als deze wagen geen goede resultaten had geboekt zou er geen haan naar kraaien.
Bovendien meen ik mij te herinneren dat jij geen voorstander was van de aero-oorlog van de voorbije jaren. Nu beweer je dat de mensen moeten opkijken naar een F1. Wel, ik verzeker je wat de mensen meer opkijken naar zo'n complexe wagens als die van de vorige jaren dan naar de huidige wagens die voor bijna iedereen er hetzelfde uitzien als een Formula BMW, Formula Renault,... Een F1 was vorig jaar een auto waar je naar kon blijven kijken en elke keer dat je er opnieuw naar keek vond wel iets opmerkelijks wat je tot dan toe niet gezien had. Nu ben ik eerlijk gezegd na 10 seconden uitgekeken op een F1-bolide.
We hebben gewoon een stap terug gezet denk ik. Het spectakel zal
misschien toenemen maar deze wagens hebben totaal geen maatschappelijk nut meer (dat hebben ze al een tijdje niet meer). De enige juiste maatregel voor dit seizoen zou wat meer motorische vrijheid zijn. Dan zouden er misschien terug revolutionaire ontwikkelingen kunnen komen zoals bijvoorbeeld de Turbo.