Quote:
Originally Posted by Dunlop BeLux
Clio Cup:
We gaan uit van jouw 60.000€ voor een seizoen
6 weekends - 12 wedstrijden - 12 kwalificaties, alles samen goed voor 14 uur racen.
Prijs per uur Clio Cup = 4.285,71€
DSMEC:
Ik ga je een plezier doen, je mag op een super Clio kruipen van ... Racing voor 23.000€ (per piloot he) voor een seizoen
7 weekends - 7 wedstrijden - 7 kwalificaties, alles samen goed voor 32 uur racen, opgelet, moet je nog delen door 2 want 2 piloten dus 16 uur.
Prijs per uur DSMEC op een clio: 1437,5€
Samengevat: dus DSMEC 3 x goedkoper dan Clio Cup en dat met dezelfde wagen en op hoog niveau voor dat budget hé.
|
Van dergelijke redeneringen komt mijn haar recht. Alsof kostprijs per uur rijden van enig belang is voor iemand die echt aan (sprint-)autosportcompetitie wil doen. Als je echt de beste prijs per uur wil, dan koop je een jaarabonnement voor de Zolderse donderdagtrainingen en dan ga je maar wat rondjes draaien.
Mij persoonlijk interessant de prijs per uur mij geen zak. Ik wil racen op het scherp van de snee, en het liefst met gelijkwaardig materiaal. En al ben ik dan geen top-3 materiaal, dan prefereer ik toch om in een cup voor een 6de plaats te strijden.
Maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar die wel gedeeld wordt door heel veel piloten. Waar zijn alle Yaris- en Clio-mannen (en vrouwen) gebleven van de gouden jaren 2001-2003? De meesten zie je niet meer omdat ze niet geïnteresseerd zijn in heterogene endurance-kampioenschappen, en niet wegens gebrek aan budget. Wat niet wil zeggen dat DSMEC en BTCS minderwaardig zouden zijn, verre van, maar deze kampioenschappen zijn voor een ander doelpubliek.
Het is zeer spijtig dat er in België zo te zien enkel nog plaats is voor endurance, in tegenstelling tot Nederland en Frankrijk. Het enige overblijvende zuivere sprint-kampioenschap is dan nog om zeep geholpen door een falende organisatie.
Misschien een beetje off-topic, maar toch.
En ik zou willen afsluiten met een oproep aan de private organisatoren zoals jij en Hans: denk eens aan een privaat georganiseerd sprint-kampioenschap (onder de mantel van DSMEC), met betaalbare identieke auto's zoals bvb een Fiat 500 Abarth, Suzuki Swift of zelfs Renault Clio. Vergeet prijzengeld en pseudo-premies, want het gros van de cup-piloten heeft daar geen boodschap aan.
Ik bied alvast ongevraagd mijn medewerking aan :-)
-Philippe