View Single Post
  #33  
Old 08-04-2009, 19:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
K' zal der es wa tijd insteken sé.
Van het weekend is goed?
Je had er natuurlijk niet bijgezegd wélk weekend eh

Enfin, niks verloren, integendeel zelfs want Guido was zondagavond hier (begint precies een gewoonte te worden ) en hij is ook zeer goed thuis in het "militair weatheren". Ik heb een deskundige uitleg gekregen en getracht deze in de praktijk om te zetten.

Hier gaan we. Eerst heb ik het cockpit green donkerder gemaakt door er zwart bij te voegen en met de airbrush heb ik alle delen die donkerder mogen een beetje oversprayed. Om te oefenen ben ik met de bodem van het model begonnen. Op deze wijze worden alle klinknagelgaatjes mooi ingekleurd en komen ze beter tot uiting. Overigens heb ik het motorgedeelte achteraan behandeld met de vertrouwde smoke 'n drybrush methode omdat ik nog niet wil overdrijven (eerst leren stappen, daarna leren lopen) en ook omdat ik die harde schaduwen bij mechanische onderdelen wel mooi vind.



Ok. Nadat ik de binnenzijde van de cockpit dezelfde behandeling gegeven heb (klinknagelpartijen en ook alle schaduwpartijen zoals in de hoeken enz...) heb ik het cockpit green gemengd met wit, om een lichtere tint te verkrijgen. Die heb ik lichtjes over de donkere delen gesprayed om de schaduwen wat te downtonen, en ik heb ook alle op te lichten partijen zoals opstaande randen, buizenframe, enz... voorzien van de lichtere tint. Tenslotte heb ik het geheel nog wat gedrybrusht met wit. Mogelijk heb ik daar iets teveel van de schaduwpartijen gedowntoned, want het resultaat is wel erg subtiel. Maar ik ben er tevreden over, ten eerste omdat het een begin is en ten tweede omdat er eens de body erover staat nagenoeg niets meer van te zien zal zijn. Bovendien denk ik dat het overdrijven naar de lichtere zijde niet slecht is als je een donker interieur toch nog wat zichtbaarheid wil schenken. Let ook op de geweatherde motor met bijhorende foto-ets schijfremmen (zonder de remblokken). De kuipzetel kreeg reeds de heupgordels ingebouwd in een zo natuurlijk mogelijke "sit"; de schoudergordels werden ook al geprepareerd maar die kan ik nog niet aanbrengen omdat ze in de body vastgemaakt moeten worden. Overigens had deze racewagen maar 4-puntsgordels en geen 6-puntsgordels zoals tegenwoordig.



Een dryfitje van de interieur-onderdelen die ik al klaar heb om te zien of alles nog mooi past: dit blijkt geen problemen op te leveren. Tussen haakjes: het dashbord werd niet met de airbrush geweatherd omdat ik de details die ik op de body al aangebracht had opnieuw kon schilderen na het airbrushen, en dat wou ik mezelf niet aandoen met het dashbord (een normale mens weathert vooraleer details aan te brengen natuurlijk). Maar aangezien het dashbord toch helemaal onder de body verdwijnt... Merk ook op dat het cockpit green op deze foto een andere tint vertoont dan op de twee eerste foto's: dat komt omdat ik deze keer geen gebruik gemaakt heb van photoshop om de kleuren te "enhancen" zodat deze foto de juiste kleur vertoont zoals die er in het echt uitziet; de eerste 2 foto's zijn iets te blauwig en een beetje overbelicht om het effect van de weathering beter duidelijk te maken.



Ik wou ook eens zien of de assen en de remmen een correcte positie van de wielen niet in de weg zaten. Daarom heb ik nog een tweede dryfit gedaan met de body, de overrolbeugel, de airscoop die trouwens helemaal opnieuw voorzien werd van de beugeltjes waarmee hij tegen de motor bevestigd wordt (daarover later meer) en de komplampglaasjes die ik er nog maar eens LOS opgezet heb omwille van het totaalbeeld.



En een foto vanuit een iets lager perspectief die toont wat voor een "mean machine" deze Matra eigenlijk wel was (en nog is)...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_22.JPG
Views:	661
Size:	412.7 KB
ID:	13402   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_23.JPG
Views:	649
Size:	440.8 KB
ID:	13403   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_24.JPG
Views:	663
Size:	234.5 KB
ID:	13404   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_25.JPG
Views:	854
Size:	446.1 KB
ID:	13405   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_26.JPG
Views:	643
Size:	424.3 KB
ID:	13406  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote