Thread: 24h-Nurburgring
View Single Post
Old 29-05-2009, 18:25
Filip's Avatar
Filip Filip is offline
De Paddock Rookie

Wink

Quote:
Originally Posted by TOM View Post
Als je Hedwigs-Hohe paseert en je zie daar een Belgische vlag wapperen, zwaait dan maar is, of flikker maar is met je lichten.
Ehh, Tom,
Heb de Belgische vlag niet gezien. En daar ik het circuit niet ken heb ik geen flauw idee waar jij zat.
't was een onvergetelijke ervaring!
Heb je soms geen foto's en/of video van mij?
Hier mijn verslag. Het verslag met meer foto's op www.fjracingteam.be

Man man man... ,
Goed en wel terug van een "Once in a lifetime experience". Echt waar, niet te schatten.
Wat een ervaring, 'k heb er eigenlijk geen woorden voor.
Zo veel volk, ambiance, gezelligheid, mooi weer, ...
Én wat een moeilijk circuit! Hobbelig, heuvelachtig, lang ... ’t is een rollercoaster.
Dat F1-circuit is makkelijk, maar de Nordschleife is andere koek! Zeker als je niet weet of er een snelle, trage, linkse of rechtse achter die heuvel (of vangrail) zit. Een echte uitdaging. Zoals Christophe Legrand, deelnemer van de Belgische Clio Cup 2009, ook zei, Francorchamps is mooi, maar Blanchimond en de Radillon is niets vergeleken met de Nordschleife Een 25 km lang circuit met meer dan 100 bochten, het Formule 1 circuit + de Nordschleife of "Green Hell" genaamd. Nu weet ik ook waarom. En dit dan nog tijdens de Internationale 24u van de Nürburgring. Dus voor 235.000 toeschouwers waar ik de gekste toestanden heb gezien. Die maken er, een ganse week, een reuze feest van !
Beginnen bij het begin.
Toen we aankwamen dienden we ons met de Trafic met aanhangwagen en Vano-Mobil motorhome via het F1-circuit naar de paddock te begeven. Dat circuit is mooi, breed, vlak, ... Voor Mauro, bij mij in de Trafic, en Cathérine, aan het stuur in de Motorhome, was dat al een hele belevenis ! Alexander sliep. Ik was net op tijd voor een rondje met de Rookies-bus. Met een bus over de Nordschleife begeleid door een professionele piloot die ons het circuit voor de eerste keer toonde en de gevaarlijke punten aanduidde. Ik zat bij Christophe Legrand, de enige Vlaming in de Belgische Clio Cup 2009. Iedereen was verbaasd over het circuit. Dit moet je zien om te geloven. Ik had al You-Tube filmpjes bekeken om het circuit al een beetje in mijn hoofd te krijgen, maar het is toch iets anders in het echt. Zelfs met de bus voelden we al G-krachten van het op en neer gaande circuit en toen die de carrousel indook was iedereen des te meer onder de indruk. Wij roekies waren van plan het rustig aan te pakken en zeker geen gekke dingen te doen en te genieten van dit evenement. Eveneens waren we onder de indruk van de vele 'supporters' rond het circuit. Elke weide en plaats tussen de bomen zaten ze met tenten, podiums met daarop zetels, 4-zit sofa’s en pergola’s, mega boxen, véél bier en plezier. Ze maken er echt een week feest van tot een stuk in de nacht met de nodige luide muziek, vuurwerk, ... Een kermis heeft er niets aan.
Misschien ook nog eens wat over ons startveld. Eerst hebben we de Duitse PROCAR klasse. Dat is een Duits tourwagen kampioenschap. Klasse 2 was de Clio 3 Cup in cup configuratie (25 deelnemers) en de derde klasse waren alle andere Renault Sport race wagens zoals Clio 3 Cups die niet meer 'origineel' waren, zoals grotere remmen, getunde motoren, al dat er toch een paar in onze groep zaten waar wij onze twijfels bij hebben van hun vermogen, Clio 2, R5 turbo’s, R11, Alpines, Méganes, enkele Mégane Trophys, ... Meer dan 110 Renaults.
Een zeer mooi startveld! Geen twijfel aan. Piloten kwamen van over gans de wereld : Duitsland, Amerika, Frankrijk, Nederland, Portugal, Engeland, België, ... en dan waren er ook nog negen Chinesen in de Clio Cup klasse. Ze waren met 14 die een nieuwe Clio Cup aanschaften om een race in Frankrijk te rijden, daarna waren er nog 9 en trokken ze naar hier. Ze volgden gelukkig een racecursus op de ring en hadden dus ook al een klein beetje kennis van het circuit. Maar nog niet genoeg om voluit te gaan. Die cursus had ik ook beter kunnen volgen, maar daar hing wel een pittig prijskaartje aan denk ik. En, 't is voor de fun dat we het doen hé.
Eerst met de auto naar de 'technische keuring'. Daar zagen ze de gaatjes in mijn remschijven van de Mégane RS F1-team, en geen folie aan de binnenkant van mijn ruiten. Het Axl Gold Racing team plaatste de remschijven met nieuwe remblokjes en folie en dan terug voor controle. Ok, onze auto was conform. Dan naar de breefing waar we tussen de 24-uren rijders zaten. Voornamelijk in het Duits en een beetje Engels. De rookies kregen een N op de achterruit. De koersdirectie had een beetje schrik van wat al die Renault's, waarvan vele rookies, op ‘hun Ring' gingen uitsteken. Dat kwam niet goed, zagen we ze denken. De breefing liep een beetje chaotisch, eerst in Duits, dan in't Engels. Dan vlug in onze auto voor de eerste, 80 min. kwalificatie. Het vertrek verliep eveneens chaotisch. Door de vele wagens, en de toch niet door iedereen begrepen breefing.
Verslag was te lang om in één keer te posten dus hier onder deel 2: