Een jaar of 7 geleden nam ik deze bouwdoos uit mijn kast om er een proper modelleke van te maken.
De bedoeling was om er de Martini versie mee te bouwen van Ickx/Mass. Jammer genoeg ging het bij het spuiten van de witte lak serieus mis (het is al te lang geleden om me nog precies te herinneren wat het probleem was) en in die tijd vond ik er niets beter op dat trachten de lak te verwijderen met aceton. De lak verdween wel, maar de gladde finish van het plastic natuurlijk ook. Op dat moment zag ik het niet meer zitten om de ganse body weer glad te schuren en uit pure frustratie deed ik 2 dingen: ik kocht een nieuwe 1/20 Tamiya kit voor later, en ik schafte me de Exoto handgebouwde Porsche 935 aan om toch iets in de kast te kunnen zetten tot de dag dat ik weer zin kreeg om het model te bouwen.
Sedertdien heb ik het beschadigde model meermaals ter hand genomen tussen de bouw van andere kits door, om een stukje van de body glad te schuren. Het werk was zo intensief dat ik er nooit in slaagde het einde van de schuurwerken te bereiken, maar gaandeweg vorderde de werken beetje bij beetje.
Vorige week besloot ik om de knoop definitief door te hakken en de schuurwerken door te zetten tot het einde. Dat betekende ook dat ik een aantal van de raamrubbers moest hernieuwen met plastic strip en dat ik alle panel lines opnieuw moest uitkrassen omdat de aceton alles aan elkaar laten smelten had. Oef, zo ver waren we eindelijk.
Omdat ik voor de Martini Porsche nog een gloednieuwe kit staan heb, besloot ik dit model te bouwen in de alternatieve livery die in de doos zit, namelijk de Jägermeister versie (dat zal Nismo een plezier doen). Natuurlijk ging dit gepaard met de nodige opzoekingswerken, want over de piloot en de races die deze Porsche gereden heeft stond er niets in de bouwbeschrijving. Er staat enkel dat de koplampen van de Jägermeister versie er niet uitzien als de Martini versie. Daar moest ik het mee doen.
Goed. Dus werd er op het internet gegoogeld dat het een lieve lust was. Algauw kwam ik tot de vaststelling dat Porsche in 1976 de 935 ingezet heeft als fabrieksteam (en nagenoeg alles won dat jaar), waarna in 1977 ook "klantenversies" te koop aangeboden werden. Het Max Moritz team kocht zo een 935 en zette er hun vertrouwde Jägermeister sponsoring op. De wagen werd (onder andere) ingezet in de DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) van 1977, met Manfred Schurti aan het stuur. Ik zocht en vond algauw enkele goede foto's op het net, maar wat bleek? De meeste foto's die ik vond stemden niet helemaal overeen met de vorm van het model. Kijk maar naar de foto's van deze 935 op de Nürburgring: hij lijkt erg goed op de kit, maar de zijschorten bv zijn doorgetrokken van de voorste wielkas naar de achterste, om maar iets te noemen.
Na wat aandringen vond ik foto's van de Porsche die het model voorstelden dat ik wil bouwen, namelijk de 935 waarmee Schurti de eerste manche van de DRM 1977 in Zolder won.
Dat lijkt me ook logisch. De Tamiya kit stelt de fabrieksversie voor van 1976, en aan het begin van het seizoen 1977 werden de klantenwagens geleverd in exact dezelfde configuratie, zodat de meeste teams er de eerste race mee reden zonder de wagens te veranderen of te evolueren. Maar na die eerste race begon elk privé team aanpassingen uit te voeren waarvan ze verwachtten dat de prestaties van de wagen zouden verbeteren. En dus is de Porsche 935 van de DRM te Zolder 1977 de enige die overeen komt met het model dat ik wil bouwen.