Dit jaar was een ongemeen spannende rally. Ik denk dat het al heel lang geleden is, misschien zelfs wel onuitgegeven, dat er de eerste twee zo dicht op elkaar zaten nog zo ver in de wedstrijd. Erg boeiend. Diegene die nog niet overtuigd zijn van dit S2000 kampioenschap, moeten dringend toch maar eens gaan kijken naar zo'n rally. Topwagens, klasse piloten en spannend tot op het laatste. Privateers die laten zijn dat de aanwezigheid van fabrieksteams geen absolute must is voor een knap kampioenschap.
Diegenen die op vrijdag er niet waren - zoals wij - misten gelijk en enkele belangrijke deelnemers. Duval (waarover later iets meer) en Snijers om er maar enkele te noemen. Snijers nog wel gezien in de ochtend, maar die stond op de verbinding naast de kant.
Wat me opviel in deze rally, is dat er:
- niet zo gigantisch veel volk was. Overal kwamen we een minuutje of 10 voor de doortocht op de KP aan, en nergens moesten we drummen voor een plekje. Zouden de mensen (de occasionele rally bezoeker) door de crisis al hun centjes stoppen in de hun vakantie en de rally dan maar laten schieten?
- er op de verschillende KP's, andere interpretaties werden gegeven aan de veiligheidsvoorschriften. Niet dat dit zo uitzonderlijk is, maar wel de manier waarop. Daar waar er normaal security mensen op de punten aanwezig zijn die alles in goede banen trachten te leiden, werden er op enkele KP's precies nog extra security mensen vanuit de helicopter gedropt om "orde op zaken" te komen stellen. Deze verschenen in motorpak met helm onder de arm vlak nadat de helicopter was gepasseerd en compleet andere voorschriften dicteerden dan hun aanwezige collega's. Weg mooie fotoplek natuurlijk. Maar goed, iederen doet zijn werk naar bestvermogen neem ik aan.
- de timing van de IRC en historics op een dusdanige manier in elkaar wordt gestoken dat het kwasi onmogelijk is om beide enigszins te volgen. Resulteerden voor ons in één passage historics op het einde van de zaterdag. Een gevolg van de "incompatibiliteit" van beide kampioenschappen? Wel jammer, want ook de historics waren erg interessant.
Zelf was ik met nieuw fotomateriaal op stap - nu ja, niet echt nieuw meer, maar wel in een rally omgeving - en ik moet toegeven dat ik heel de tijd heb zitten rommelen met de settings en niet echt de goeie insteek heb gevonden. Resultaat: slechts een handvol goeie foto's. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Foto's volgen later nog in de fotothread.
Ah ja, en Duval nog. Via mail kreeg ik dit binnen:
http://www.youtube.com/watch?v=rNrRZXI1uB8
In het begin zie je Duval de weide indonderen. Hij begint weer te rijden richting straat, maar raakt vast in gracht? Toeschouwers stromen toe om hem te helpen, maar ook de koeien zetten zich in beweging. Eentje daarvan heeft plots zin "in wat anders".

Schitterend gewoon!