Quote:
Originally Posted by silverlion306
Op facebook is er een groep opgericht die tegen deze klagers is. Ik zou zegge, racefanaten, treed bij in deze groep en laat zien dat we dit niet pikken!!!
Groep noemt: Contre l'action de l'ASBL sourdine
Zelfs racepiloten uit oa BTCS zitten al in deze groep...
|
Geen slimme actie van deze coureurs en fans. Als race-addict kan ik zelfs begrip opbrengen voor deze bewoners, sterker nog: ze hebben gelijk. Wellicht speel ik nu de rol van advocaat van de duivel

De maatschappij anno 2009 ziet er anders uit als bijvoorbeeld in 1982. Circuit en politiek hebben de kracht van de burger danig onderschat en krijgen nu terecht de dB deksel op hun neus. Juist nu moet je als racegemeenschap de reikende (oplossende) hand bieden aan deze VZW. De vijand van vandaag is de bondgenoot van morgen!
Als je in 1978 een huisje hebt gekocht in de buurt van het circuit zal een raceweekend geen probleem zijn maar wel de succesvolle incentives en trackdays met meer dan 105 dB bijvoorbeeld anno 2009. Diverse hotshots en organisaties hebben in de afeglopen jaren de veranderde wensen van de maatschappij volstrekt genegeerd. Sterker nog, als ik nu een huisje zou kopen dan zou ik ook klagen over het geluid op door-de-weekse dagen. Raceweekends geen probleem maar door de week is veel geluid nergens voor nodig. Tijdens een weekend eigenlijk ook niet.
Waarom stelt de FIA niet de volgende algemene regel in voor elke klasse, circuit, huurder of wat dan ook:
- weekends (inclusief vrijdagmiddag): max 105(?) dB op zoveel meter
- ma-vrij: max 95(?)dB op zoveel meter
FIA licenties voor circuits alleen verkrijgbaar indien aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, ook voor door-de-weekse algemene activiteiten

Dan nog een Europese regel over een "standaard geluidsbelasting" voor een inwoner en we zijn aardig op weg. Gezien de povere tijden creer ik bij deze een compleet nieuwe industrie voor geluidsdemping
Wat betreft "geluidsbelasting", zie het verschil tussen iemand uit Zolder of Zandvoort. Iemand uit Zandvoort mag je bijvoorbeeld 6 keer per dag blootstellen aan 120 dB en iemand uit Zolder mag je dag in, dag uit blootstellen aan 95 dB! Voor zover ik weet zijn mensen gelijk, dus ook de oortjes