View Single Post
Old 29-09-2009, 14:04
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Quote:
Dat heb ik inderdaad gelezen, maar ze kunnen toch niet eisen dat er enkel "grote" evenementen plaatsvinden en dan nog altijd tijdens het weekend? Hoe vaker er mensen naar het circuit afzakken, hoe beter voor de hele regio, toch? En die geluidsoverlast, ik kan me voorstellen dat dat storend is, maar ja, dat weet je als je naast een circuit, luchthaven, autosnelweg ofzo gaat wonen...
De mensen van die VZW waren allen akkoord met de regelgeving, tot er plots een nieuwe uitbatingsvergunning kwam die deze regelgeving compleet overhoop gooide. Vergelijk het met volgend voorbeeld: Je woont naast een spoorlijn waar elke dag 10 treinen voorbij komen. Je stoort je daar niet aan, want je hebt er zelf voor gekozen. Plots beslist Jan, Pier of Pol dat die ´kalme´ spoorweglijn omgetoverd wordt tot een drukke hogesnelheidslijn. Dat verandert natuurlijk wel de hele zaak. Heb je zelf daarvoor gekozen? Neen, me dunkt...

Quote:
Dat zeg ik ook niet, maar die trackdays en andere events zorgen er toch voor dat het circuit genoeg geld heeft, of vergis ik mij? En kost de F1-race het circuit niet meer dan ze opbrengt? Verbeter mij a.u.b. als ik fout ben, maar ik dacht altijd dat een circuit niet kon overleven van een paar grote evenementen.
Een circuit heeft inderdaad meer nodig dan bepaalde meetings om te overleven, zeker als men met de verlieslatende F1 opgezadeld zit. Tot daar 100% akkoord. Maar dan gaan de uitbaters van het circuit en het Waals Gewest dik in de fout: enerzijds schept men een oplossing voor het probleem door de uitbatingsvergunning aan te passen, anderzijds ´vergeet´ men wel eventjes dat de gemodificeerde uitbatingsvergunning regelrecht indruist tegen de bestaande overeenkomsten met buurtbewoners & buurtgemeenten. En daar knelt nu net het schoentje... Neen, het circuit moet niet dicht voor deze mensen, wel moeten de uitbaters een oplossing treffen voor een leefbare omgeving (lees: geluidsbeperking). Daar zijn ze mee bezig, een groot deel maatregelen zijn in de afgelopen maanden/jaren reeds getroffen, dus op termijn komt het allemaal wel goed .
Reply With Quote