View Single Post
Old 30-09-2009, 19:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Update!

Het decallen is achter de rug, en over het algemeen ziet het resultaat er wel oké uit.

Maar! Ik had beter moeten weten...

Bij het opkuisen en polishen van de onderdelen had ik niet direct aandacht geschonken aan het feit dat de voorste en achterste cowling niet perfect even hoog zijn, en dus niet op elkaar passen. Dat heb ik op de foto geïllustreerd.

Bovendien heb ik bij het aanbrengen van de decals alle bodyparts apart op een steuntje gezet om niet teveel aan de gespoten onderdelen te moeten komen met mijn vingers. En als je alles apart bekijkt zien de decals er goed geplaatst uit natuurlijk. Alleen het stukje doorzichtige decal dat ik aangeduid heb met een rode pijl ziet er iets minder geslaagd uit: om de één of andere reden hebben liters sol hier niet zo veel uitgehaald, want na het opdrogen lijkt het alsof er lucht onder de decal zit, wat een lelijke schijn oplevert. Maar goed, als het dat maar is... Voor de rest moeten de onderdelen nog wel gepolisht worden met Tamiya polish pasta om alle lijmsporen te verwijderen, maar dat is 'standard procedure'.

Erger is het gesteld als de bodyparts op het chassis gedryfit worden. Omdat de zijkanten van de cowling niet even hoog zijn en ik de striping overal even ver van de rand van het onderdeel geplaatst heb verspringt de striping en de tekst nu bij de overgang van de voorste naar de achterste cowling. Vooral aan de linkerzijde valt dit erg op. Nu is dat op zich niet zo erg omdat het de bedoeling is van het model te showen met afgenomen cowling, zodat je maximaal de aangebrachte details kan bekijken, maar ik wil toch ook wel foto's maken van het complete model en dan gaat die fout erg opvallen...

Aan de rechterzijde is het probleem iets minder erg, maar toch ook zichtbaar. Ik had natuurlijk beter de striping aangebracht met alle bodyparts op het chassis gefit, maar ik was me er niet van bewust dat er zich een probleem zou stellen, dus...

Nu, 'niet panikeren, er eens rustig over slapen en op het gemak een oplossing zoeken' is ook hier weer de beste remedie. En na een nachtje slapen en een voormiddag piekeren ben ik tot een oplossing gekomen die haalbaar lijkt en niet te duur uitvalt. Ik heb via de site van Grand Prix Models (waar ik deze kit gekocht heb) gecheckt of het decalvel apart te koop is, en dat bleek het geval. Dus heb ik er een nieuw besteld, en ga ik de achterste cowling in de aceton leggen eens het decalvel aangekomen is, waarna ik het ga verhogen met wat plasticard zodat het perfect past op de voorste cowling. Dan kan ik het opnieuw spuiten en de decals aanbrengen op een verantwoorde wijze. Dat levert me een minimum aan extra werk op en bovendien kan ik ook nog rustig aan het model verder werken, want het opnieuw spuiten van de achterste cowling hindert de bouw van deze Lotus niet in het minst.

En ik heb geluk: het decalvel is niet alleen apart te koop, maar zelfs in stock! Het zal dus niet te lang duren vooraleer ik het in mijn bezit heb

Wordt uiteraard vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1977_lotus_78_06.jpg
Views:	961
Size:	585.8 KB
ID:	15044   Click image for larger version

Name:	1977_lotus_78_07.jpg
Views:	942
Size:	519.1 KB
ID:	15045   Click image for larger version

Name:	1977_lotus_78_08.JPG