View Single Post
Old 22-01-2010, 17:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Update: "kroniek van de slechtste decals ter wereld!"

En dat zal ik geweten hebben ook! Djeezes! Ik bouw al bijna 40 jaar modelauto's, en toch slaagt de fabrikant van deze decals ("Printed by Déco Models") er toch in om de absolute kroon te spannen als het aankomt op het afleveren van de vreselijkste en frustrerendste decals aller tijden!

Nochtans moesten alleen de "vlakke" decals nog aangebracht worden, en hoewel ik wel verwachtte dat ook dit niet zou gaan als een fluitje van een cent, hoopte ik toch dat alles met wat moeite zou lukken... Niet dus. Ik ben begonnen met de "Bastos" decal aan de rechterzijde, en de nummer 15. De decals werden in gloeiend heet water gelegd, na het losweken snel op het model aangebracht, aangedrukt, en met de haardroger gefixeerd. Althans, dat verwachtte ik. Maar in de plaats daarvan zorgde de haardroger ervoor dat het water om en rond de decals opdroogde, wat de decals deed opkrullen totdat de haardroger ze gewoon wegblaasde. Vloeken en op mijn knieën rondkruipen om de verdwenen decals te zoeken zorgden er in elk geval voor dat ze weer terecht waren na een kwartiertje, maar nu stond ik nog even ver. Alhoewel ik zeer slechte ervaringen had met het gebruik van sol, zag ik geen andere oplossing. Dus werden de decals opnieuw aangebracht en ingewreven met rode Daco sol, de enige die de stijve decals enigszins in de juiste plooi krijgt. Wat ik ook gedaan heb, is het inwrijven van de body met wat sol vooraleer de decals aangebracht werden, omdat ik dacht dat het vooral de decalvernis is die de goede werking van de sol tegenwerkt, en dus zou de sol onder de decal misschien wel beter zijn werk kunnen doen. Dat bleek wel te werken, want de decals begonnen zowaar de vorm van de body aan te nemen. Maar helaas deed ook hier de sol zijn vernietigend werk en begon de verf/inkt van de decals op te lossen. Snel werd de sol afgedept en ben ik een tijd van de decals afgebleven. Daarna heb ik met een dun penseeltje met de kleuren rood, wit en zwart de schade zo goed en zo kwaad als het kon, bijgewerkt. En dan weer maar het model terzijde gelegd. Man, man, man, wat een tijd kruipt er in dit 1/43 modelletje!

Na enkele uren deed ik een nieuwe poging aan de linkerzijde. Deze keer besloot ik om de oranje sol te gebruiken, hopende dat op termijn ook deze minder krachtige sol de decals in hun plooi zou krijgen zonder dat de verf/inkt aangetast zou worden. Na het aanbrengen van eerst wat sol, daarna de decals (met heet water) en tenslotte weer wat sol wachtte ik bang af. Na een lange tijd waarin er niets gebeurde, begon de sol toch zijn werk te doen; de decals werden week. Snel de haardroger erbij gepakt en alles met hitte gefixeerd: het werkte, en zonder de verf aan te tasten! Oef! Dacht ik...

Dan was het de beurt aan de motorkap. De "Bastos" decal ging nog redelijk goed, maar de "Castrol" decals vooraan op de neus hebben me ei zo na het gekkenhuis ingekregen. Ik heb de procedure die op de flanken bleek te werken wel 20 keer, neen, ik denk zelfs wel 30 keer opnieuw gedaan en iedere keer weer kwamen die rotdingen los! Ongeacht hoeveel sol, aandrukken, hitte, en weet ik wat nog er gebruikt werden, telkens weer draaide het uit op het opkrullen van de decals waarna ze gewoon losten. Na een keer of 30 en een uur of 2 knoeien was ik het beu en heb ik ze weggegooid. Hoe verlossend kan zo'n actie zijn! Ik heb in mijn reserve-onderdelen doos naar andere Castrol-decals gezocht en er gevonden die enigszins in de buurt lagen qua vorm en kleuren. De decals die ik nu gebruikt heb zijn een beetje kleiner en vooral: er zit geen witte achtergrond achter zoals de originele decals hadden (en zoals je aan de zijkant ook kan bemerken). Maar soit, dat had ik wel over in ruil voor wat gemoedsrust.

Daarna leek het wel alsof het model besloten had om mij als overwinnaar van het gevecht te beschouwen: de decals op het dak, koffer en achterzijde hebben niet meer tegengewerkt en gingen er met de oranje sol en haardroger zonder verdere incidenten op.

Na een dag drogen heb ik hier en daar nog een blaasje weggewerkt, en wat foto's genomen vooraleer de boel in de vernis gezet wordt en ik hoop dat we nooit meer over deze ellendige decals moeten praten. Wat er nog wel overblijft zijn de 2 nummerplaten en de decals die op de ruiten gezet moeten worden. Als dat maar goed zal gaan...

Enfin, een lang verhaal misschien, maar ik moest het even kwijt. En als beloning om dit allemaal te willen lezen krijg je nu de foto's te zien van het volledig gedecalde model, net voor het vernissen:

De foto van de zijkant waarop de doorlopende striping te zien is was ik je trouwens ook nog schuldig:

Ziezo, nu staat het model in de vernis te drogen. Dus moet ik er een week afblijven. Maar, daarom hoef ik nog niet stil te zitten natuurlijk: ik heb nog een 3e projectje achter de hand waarmee ik de dode tijd kan opvullen terwijl zowel de Belga-Porsche als de Bastos-BMW staan te drogen. Maar daarover meer in deze thread
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_13.JPG
Views:	1949
Size:	949.0 KB
ID:	16430   Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_14.JPG
Views:	1917
Size:	945.8 KB
ID:	16431   Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_15.JPG
Views:	1952
Size:	944.5 KB
ID:	16432   Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_16.JPG
Views:	1880
Size:	933.5 KB
ID:	16433   Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_17.JPG
Views:	1851
Size:	739.6 KB
ID:	16434  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 22-01-2010 at 18:01.
Reply With Quote