Na mijn resin-avonturen wou ik nog eens een plastic model bouwen. Mijn oog viel op een 1/43 Heller kitje waarmee de Citroën kan gebouwd worden in dewelke Ickx zijn eerste Dakar-avontuur beleefde.
Het werd al snel duidelijk dat de kit eigenlijk weinig te maken had met de Dakar-versie en dat er heel wat onderdelen zouden moeten verwijderd/gescratcht/toegevoegd worden.
Bekijk het bouwplan maar eens: alles wat ik in het rood aangeduid heb is verwijderd. Zo goed als het ganse interieur dus. Ook de opgegoten details op de ruitpartij werden verwijderd om vervangen te worden door meer realistische details.
De bult op de neus werd weggeschuurd en er kwam een gat in de plaats waarin een simpele aluminium luchthapper gelijmd moet worden. De fauteuils werden vervangen door kuipzetels, er werd een middentunnel gescratcht, een versnellingspook, en een handrem. Alle openingen die ontstonden door het wegzagen van de zetels werden uiteraard ook dichtgemaakt.
De B-stijl werd toegevoegd omdat die op de ruit weggeschuurd is. Idem voor de ruitenwisser. Er kwam ook een rolkooi in het interieur, wat eigenlijk niet zo belangrijk was omdat de zijruiten integraal afgedekt worden aan de binnenzijde met chroomfolie, maar soit.
Wat er op deze foto's nog niet gebeurd is, is het wegsnijden van de afdekkappen van de achterwielen. Daar ben ik pas achter gekomen na het inscannen van het bouwplan, en dat betekent dat de eerste laag witte lak eerst zal moeten drogen vooraleer ik de afdekkappen kan wegzagen. Daarna zal er zeker nog een tweede laag wit overheen moeten...
Foto's van de gespoten onderdelen laten echter nog even op zich wachten omdat de verf nog niet droog is...
Wordt vervolgd!