View Single Post
  #193  
Old 15-03-2010, 20:41
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Awel, over het weatheren van de geit wil ik ook eens iets kwijt zie. Ik weather soms ook wel eens een beetje, al gaat het hier dan meestal maar om het accentueren van details en niet zozeer over het effectief aanbrengen van 'vuiligheid'. Althans, ik DACHT dat ik soms een beetje weather. In mijn oneindige onwetendheid over dit thema stelde ik me voor dat het werk dat Gert aan het doen is aan de geit, iets is dat wel wat langer duurt dan mijn prutswerkje met wat airbrush en weathering masters, maar meer ook niet. Omdat mijn weather-tijd iets van een avondje of zo voorstelt qua tijd, nam ik aan dat Gert hier wel een avond of 2, 3 zoet mee zou zijn.

Nooit heb ik een werk zo zwaar onderschat dan deze keer. Mijn ogen vielen open - neen, dat kan niet - mijn mond viel open van verwondering en mijn ogen GINGEN open van verbazing toen ik zondag in Jabbeke zag hoe lang en met hoeveel zin voor compositie en kleurensamenstelling, en vooral met hoeveel geduld het aanbrengen van modder op een model in beslag neemt! Een ganse namiddag werd besteed aan het weatheren van amper 2 cm², en niet omdat het telkens mislukte of zo, neen, gewoon omdat dit zoveel werk meebrengt. Als je er dus mee rekening houdt dat het chassis zowel aan de onderzijde als bovenzijde aangepakt wordt, en de kas ook zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant, en dat er geen enkel plekje onbehandeld blijft, besef je pas wat voor een titanenwerk zo'n weathering is. Dit is geen resultaat dat door toeval op een model aangebracht wordt in enkele uurtjes, maar wel een weldoordachte manipulatie met talloze olieverven, verdunner en penselen. En alle oppervlakken van de geit samen zijn volgens mij toch al rap zo'n 500 cm², dus reken maar uit hoe lang dat werk in beslag neemt...

Gert, als ik er een moest dragen zou ik nu mijn klak afdoen. Respect man! Dit is modelbouw met de grote M! Ik kijk al uit naar de demo in Zolder, hoewel ik nu des te meer besef dat dit niet in 1 avondje uitgelegd zal geraken...
Ook een misvatting van mij was dat je om deftig te weatheren een airbrush nodig had. Niet dus, gewoon verf en een stel goede borstels.
__________________
Reply With Quote