View Single Post
Old 20-04-2010, 20:38
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Probleem "motorkap" is opgevangen. Onze strooptocht doorheen de beurs van Dortmund heeft zijn vruchten afgeworpen. Niet alleen zijn we met onze zakken vol "zekskes" mish-mash naar huis gekeerd, ook met scharnieren die mijn probleem (en ik hoop ook dat van Erik Olijnsma) hebben kunnen oplossen.

Ik verklaar me nader: ik was van plan om de motorkap in 2 delen te verzagen ter hoogte van de ingegoten scharmierdetails, om vervolgens het afgezaagde deel te gebruiken als mal voor een zelfgemaakt paneel uit bv messing, aluminium of iets dergelijks. Als het maar een pak dunner was dan hetgeen we nu hebben. Daarnaast moest een scharnier worden gebouwd wat toelaat het nieuwe gedeelte open te klappen, en zo de zijkant omhoog te trekken.
Na de motorkap te hebben doorgezaagd, (waarbij ik 120 keren moest stoppen omdat ik mijn vingers dreigde te verbranden aan het gloeiend hete metaal) heb ik besloten nogmaals 120 keren een gedwongen pauze te nemen door het onderdeel met de Proxxon rotary tool dunner te schuren. Wat ook gelukt is dunkt me. Je kan op volgende foto's duidelijk het verschil in dikte zien.

De scharnieren die ik zal gebruiken zijn van dit type:

Ik heb ze even met wat tape aan het onderdeel gekleefd om te evalueren of de theorie kon kloppen, en jewèl: dat moet goed komen. De uitlijning van de scharnieren is verschrikkelijk tijdens de test, maar je ziet het principe wel hé?

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12405.JPG
Views:	754
Size:	417.3 KB
ID:	17665   Click image for larger version

Name:	DSC12406.JPG
Views:	758
Size:	449.8 KB
ID:	17666   Click image for larger version

Name:	DSC12408.JPG
Views:	712