Het is alweer een hele tijd geleden dat ik in deze thread iets gepost heb. Dat wil echter niet zeggen dat ik al lang niets meer aan dit model gedaan heb, zoals je zal merken.
Eerst werden alle koetswerkonderdelen in witte primer gespoten. Ik koos voor witte primer omdat ik het model in het rood wil zetten en rood is zo'n beetje een twijfelgeval tussen een lichte of een donkere kleur. Voor lichte kleuren gebruik ik steevast witte primer als onderlaag, voor donkere kleuren gebruik ik grijze primer. Nu wil ik een heldere, frisse rode kleur, in tegenstelling tot een situatie waarin ik bv een dieprode 'rosso corsa' kleur wil bereiken voor een Ferrari of zo. Vandaar mijn keuze voor de witte primer dus.
Na een dag drogen worden alle onderdelen in primer lichtjes opgeschuurd met een schuurpadje van 2400, en dan volgt een eerste, TS-08 rode mistcoat. Na enkele uurtjes komt dan een 2e, wet coat. En een dag later volgt nog een 3e laag, tevens wet.
Na een dag of 5 wachten (in mijn geval in het Nederlandse Friesland, maar dat is niet per sé noodzakelijk) wordt de benzinetank onder handen genomen. De decals van de bijna 30 jaar oude kit zien er nog goed uit en ik besluit om ze niet te sealen met Microscale liquid decal film, omdat ik bang was dat de decals hierdoor te stijf zouden worden. Een vergissing, zo zou blijken. maar soit. De rode Honda's waren uitgerust met de blauwe streep met witte randen, dus werden die zorgvuldig uitgeknipt. Het weken in warm water duurde erg lang, wat al een indicatie kon zijn van het feit dat er iets niet helemaal in de haak was. maar nu kon ik niet meer terug. Dus na lang wachten komt het decalletje toch los van de draagfilm, en het bleef zelfs in 1 stuk. Zelfs bij het plaatsen op de tank bleef het mooi bij elkaar. Maar het behandelen met sol, zelfs de oranje, was er teveel aan. De decal begon te rimpelen (dat is nog normaal) en overal kleine scheurtjes te vertonen (en dat is niet normaal). De decal aan de andere zijde van de tank scheurde zelfs effectief in 2 stukken bij het losweken. Nu ja, dat ik hier zou moeten bijstippen met verf was al duidelijk, dus dat kon er ook nog wel bij. Eens de decals droog zijn, bekijk ik het geheel eens goed. De witte letters vertonen scheurtjes, en de blauwe achtergrond ook. Ik begin dus eerst met het retoucheren van de letters 'MB-5'. Nu is het zo dat het wit van de oude decals niet erg vergeeld is, maar toch voldoende om een verschil van kleur te zien met de witte verf die gebruikt wordt om bij te stippen. Dus neem ik een besluit: "ok, dan schilderen we de volledige letters maar met de hand overheen de bestaande". Met een fijn penseeltje worden dus beide zijden van de tank manueel overschilderd tot de letters weer helemaal in mooi wit staan te pronken. Maar nu steken de witte randen rondom het blauw weer fel af. In plaats van die ook manueel te schilderen snij ik smalle reepjes witte decal en monteer ik ze overheen de oude randen. Dat lukt erg goed. Tenslotte worden ook de blauwe vlakken bijgewerkt waar er scheurtjes of gaatjes in de decal terecht gekomen zijn. Na droging ziet alles er erg goed uit, behalve het feit dat er een verschil zit in de glans van de originele decal die er erg mat uitziet, en de geschilderde onderdelen die soms met matte verf bijgewerkt werden en soms met glanzende verf. Maar goed, dat kan gemakkelijk weggewerkt worden dank zij enkele lagen glanzende vernis. Dus wordt er na droging van de decals een eerste mistlaag Gunze Sangyo vernis overheen gezet, waarna er nog 2 wet coats volgen. Op de foto zie je het resultaat hiervan, waarbij ik wel moet aanmerken dat de tank nog moet gepolisht worden.
De rest van de koetswerkonderdelen werden niet vernist, maar wel gepolisht met de Tamiya Compounds rood, blauw en wit, waarna alles ook gewaxed wordt.
Het kader wordt niet gepolisht, daar is trouwens geen beginnen aan, maar vooral: het wordt in werkelijkheid ook zelden gedaan. Ik heb alleszins het kader van mijn brommer nooit gesimoniseerd (in tegenstelling tot de koetswerkonderdelen).
Eens alles goed droog is worden de voornaamste onderdelen eens gedryfit, om te zien hoe de bromfiets er gaat uitzien. Het lijkt wel een beetje een paard nu, niet het rijdier, maar het gymnastiektoestel dat je wel eens op Olympische Spelen ziet bij het turnen...