View Single Post
Old 20-06-2010, 20:36
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Zoals jullie tijdens de afgelopen modelbouwmeeting hebben kunnen zien (diegene die lijfelijk aanwezig waren dan toch), heb ik het chassis verder afgemonteerd. Dat ging niet zomaar, de pasvorm is blijkbaar niet zo correct als ik in het begin had aangenomen. Je gaat tijdens het droogpassen ervan uit dat (een kleine foutmarge in achting nemende) dat hetgeen je ziet ook werkelijk hetgeen is wat je uiteindelijk krijgt. Niet altijd dus ...

Toen de motor werd gemonteerd (en vastgeschroefd zoals hoort) begon het chassis aan de achterkant krom te trekken. Dat wil dus zeggen dat vooraan één en ander niet goed zit. Oorzaak bleek de behuizing voor de stuurbekrachtiging te zijn die tegen het blok duwde. Dus die moest even afgevijld worden, opnieuw een likje zwarte verf tegen, en dan ging het al een stuk beter. Dat ik dit niet eerder heb opgemerkt kwam door het feit dat de motor nooit vast/vast werd gezet tijdens voorgaande bouwstappen, maar los ingepast in het chassis. Enfin, al doende leert men zeker?

Ook heb ik werk gemaakt van de koplampen. De lens voor de koplampen was gewoon een verchroomd plastic onderdeel, dus zelfs helemaal niet doorzichtig. Dat kan dus echt niet, en ik heb geprobeerd om zelf lenzen te maken van verpakkingsmateriaal. Ik heb me ooit laten zeggen dat het materiaal dat in hemdskragen wordt gestoken bij het verpakken van een nieuw hemd bruikbaar is. Wel dat is het dus niet in de context dat ik het wilde gebruiken.
Dat materiaal kan wél gebruikt worden voor ruiten (dus voor gewone doorzichtige vlakken) maar niet voor lenzen die een aantal insnijdingen moeten hebben zoals in mijn geval. Het verpakkingsmateriaal is namelijk opgebouwd uit een 3 heel dunne laagjes plastic, en die komen los als je met een exacto begint te krassen. Dus heb ik plastic gebruikt die vroeger op beeldschermen voor computers werd gekleefd tijdens het transport. Ongeveer dezelfde dikte, maar slechts uit 1 laag.

Het eerste dat je doet is een cirkeltje uitsnijden van de juiste grootte. Dan heb ik de insnijdingen gemaakt die voor de lichtdiffusie moeten zorgen. Gewoon met een scherp mesje heel voorzichtige krassen. Je mag natuurlijk niet door je materiaal gaan, en dat is al zo dun. Dan zorgt een geel bolletje voor het zogenaamde lampje, en klaar.

Uit hetzelfde materiaal werd de voorruit gesneden. Het model voorziet namelijk NIET in ruiten. Waarom is me niet duidelijk, maar het viel me pas op toen ik er naar begon te zoeken. We moeten die amerikanen toch eens een mailtje sturen dat ze eens moeten denken aan het feit dat wagens over het algemeen ruiten hebben (zélfs in Amerika) en dat ze die dan ook moeten voorzien als ze van diezelfde wagens een model willen op de markt brengen. Enfin, het is en blijft een apart zootje, die amerikanen
Bemerk ook de sticker (neen mijnheer, GEEN decal maar een STICKER) die het dashboard moet weergeven.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12515.JPG
Views:	701
Size:	452.6 KB
ID:	18331   Click image for larger version

Name:	DSC12517.JPG
Views:	689
Size:	462.1 KB
ID:	18332   Click image for larger version

Name:	DSC12519.JPG
Views:	744