De nieuwe racekuip wordt na het gladschuren van alle lijmnaden in witte primer gespoten, waarna er 2 lagen TS-26 pure white overheen gaan. Eens die goed uitgehard zijn worden de vlakken waar de gele nummer-achtergronden moeten komen afgeplakt met masking tape. Ik heb namelijk uit mijn vorige poging geleerd dat het nagenoeg onmogelijk is om de ronde vormen van de kuip op een perfecte manier te bekleden met de vlakke decals. Dus verkies ik om ze te spuiten.
En dan wordt me iets duidelijk. Herinner je je nog dat ik de voorste centrale decal van de gele achtergrond moeten inkorten heb omdat ik het gepresteerd had om tussen de rode vlakken niet genoeg wit gelaten had om die decal tussen te krijgen? Welnu, de reden hiervoor is dat ik me op referentiefoto's gebaseerd had om de rode vlakken af te plakken, zonder me om het witte vlak ertussen te bekommeren: als de grens van het rood op de juiste plaats zit, kan het wit niet anders dan correct zijn toch? Ja, dat klopt, op voorwaarde dat de kuip de correcte breedte heeft natuurlijk. Want wat blijkt? De nieuwe kuip, die van witte plastic gevormd is en dus (misschien) uit een andere mal gegoten is, is een heel stuk breder dan de eerste kuip, die uit doorzichtig plastic gegoten was! En nog geen beetje ook: Om dit te illustreren heb ik ze eens naast elkaar gelegd in vooraanzicht: de gele bol is bij het nieuwe model heel wat breder, maar het stuk dat aan de zijkanten overblijft naast het geel is bij beide modellen (nagenoeg) gelijk.
Een bovenaanzicht zegt nog meer: ik kan de oude kuip gewoonweg helemaal in de nieuwe kuip schuiven zonder iets te moeten forceren, dus is ze enorm veel smaller!
En om alles mathematisch te bewijzen heb ik ze ook opgemeten met een schuifpasser: de oude kuip is precies 4mm smaller dan de nieuwe! 4mm verdorie! Dat is precies hoeveel ik van de gele decal weggesneden heb bij mijn vorige poging! Geen wonder dus dat ik er niet wijs uit werd. 4mm, dat is omgerekend bij deze schaal wel 4,8cm in werkelijkheid... En ik maar prutsen om die oude kuip rond mijn motorkader gepast te krijgen, wat ook al geen sinecure was. Ja, met deze nieuwe kuip gaat ook dit als een fluitje van een cent...
Dit is dus zeer goed nieuws voor mijn zelfvertrouwen, want nu wordt me alles duidelijk. Want ne mens zou op den duur aan zijn eigen beginnen te twijfelen.
Goed, zand erover. De smalle kuip zal nu dus kunnen dienen in een diorama, en de brede kuip wordt nog in het fluo-rood gezet waarna de decals en de vernis er overheen kunnen. Als dat allemaal goed gaat is alle leed geleden...
Maar dat vertellen we in een volgende update weer...