Na een lange build zoals de 1/24 Jaguar E-type verlang ik altijd naar een relatief eenvoudige en snelle build als compensatie. Deze keer viel mijn keuze op de Porsche 917K 'Martini' waarmee Van Lennep/Marko de 24 uur van Le Mans wonnen in 1971. Tot vorig jaar was en bleef deze race de snelste 24 uur ooit, wat natuurlijk in de jaren '80 in de hand gewerkt werd door de toevoeging van de chicanes op de Hunaudieres. Pas in 2010 slaagde Audi erin om dit record te breken...
Nu is mijn Le Mans collectie in feite al wel volledig, maar er zitten hier en daar wel enkele diecasts tussen. Die tracht ik gaandeweg toch te vervangen door handgebouwde modellen, en dus zal mijn Solido modelleke plaats moeten ruimen eens het PM model klaar is. Tenminste, als het handgebouwd model er beter uit ziet dan de diecast, wat eigenlijk wel de bedoeling is...
Ok. Beginnen doen we met het opkuisen van de resin body, het uitkrassen van de panel lines en vooral: het opvullen van de miljoenen putjes, gevormd door luchtbelletjes in het resin, vooral aan de onderzijde van de body. Dit doen we met behulp van secondelijm en bloem. Helaas zitten de meeste luchtbelletjes net onder het resin oppervlak, zodat de lijm er niet in kan lopen en ze pas openbarsten op het moment dat je de body begint te schuren. Die vul je dan weer op, en daarna moet je weer schuren met als gevolg dat er weer nieuwe luchtbelletjes openbarsten. Tja, zo kunnen we nog wel enkele dagen doorgaan en uiteindelijk besluit ik om alle belletjes, ook de dieper gelegen exemplaren, d'office open te boren zodat ik alles kan opvullen en gladschuren. Dat lukt op enkele belletjes na, maar die krijgen ook dezelfde behandeling en na 3 (!) dagen vullen en schuren is er aan de onderzijde van de body geen ellendig putje meer te zien...
Vervolgens wordt de body in witte primer gespoten. Eerst een mistlaag om te kijken of alle oppervlakken mooi egaal zijn, waarna hier en daar nog een beetje bijgeschuurd wordt. En dan volgt nog een dekkende laag witte primer.
Na een dag drogen en een korte inspectie van de body wordt waar nodig nog een streepje geslist, waarna ik het onderdeel een eerste mistlaag Tamiya TS-26 pure white geef. Hierna komt een wet coat pure white. Dat moet volstaan, want na het decallen komen er sowieso nog minstens 2 lagen vernis overheen.
Een dryfitje van de gespoten body met het in grijs geprimed chassis en de nog onbewerkte aluminium velgjes en bandjes toont ons dat de algemene vorm wel ok is. De uitgekraste panel lines zien er nog wat breed uit, maar dat is om ervoor te zorgen dat ze eens de vernislagen er op zitten, de gewenste breedte vertonen.
Dat chassis ziet er zonder body als volgt uit: vrij eenvoudig uitgevoerd, maar dat is niet zo belangrijk omdat de inkijk in dit 1/43 Porscheke sowieso erg miniem is. Provence Moulage vond het zelfs niet eens nodig om een dashbord-decal in de kit te voorzien. Nu, ik ben wel van plan om een minimum aan details aan te brengen in deze Porsche, en daar zal zeker een aftermarket dashbord decal aan te pas komen.