We gaan verder. In mijn zoektocht naar de juiste kleuren voor bepaalde onderdelen kom ik soms wel eens tegenstrijdige referenties tegen. Nu wil ik niet al te ver gaan in het detailleren van het interieur, maar ik zou toch graag hebben dat de stoel(en) de correcte kleur hebben. Dat bleek echter niet zo'n simpele opgave...
Je zou zeggen, "allee jong, ge zijt nog maar juist terug van het Porsche museum, daar staat die Martini 917 toch?"... Klopt, en ik heb er ook voldoende foto's van genomen, maar zoals de foutieve plaatsing van enkele stickers mij al deed vermoeden hebben ze het bij Porsche met de restauratie niet zo nauw genomen. Ik hoopte dus voort te kunnen gaan op de volgende foto voor wat betreft de kleur van de stoelen en de gordels:
Maar wat blijkt? In het boek over de 917 dat ik in het Porsche museum kocht staan vrij veel foto's van het chassis nr 917-053, de Porsche 917 met magnesium (!) buizenframe die de 24 uur van Le Mans won in 1971. Hierover zou Gijs van Lennep trouwens later zeggen: "Wij wisten niet dat deze 917 een buizenframe uit magnesium had; zou ik het geweten hebben dan had ik er geen voet in gezet!"
Nu goed. Chassis nr 917-053 is één van de weinige Porsches die slechts één keer ingezet werd en daarna recht het museum ingeduwd werd. Dat betekent dat er enkel en alleen foto's bestaan tijdens de koers van in Le Mans (al dan niet tijdens de trainingen natuurlijk). Ik heb geen enkele foto gevonden op het net of in mijn 3 boeken over de 917 waarin een foto van het interieur te zien is van chassisnr 917-053. Maar wel talloze foto's van andere 917 natuurlijk, en zelfs eentje van de produktielijn te Zuffenhausen waar met man en macht gebouwd wordt aan een ganse armada 917's. Al deze foto's tonen mij dat de stoeltjes origineel in het
rood uitgevoerd waren. De stoel van de gerestaureerde 917-053 is echter
zwart. Met
rode gordels. Nu, dààr ben ik wel zeker van: de gordels van 917-053 waren in 1971 zeker niet
rood, ze waren
zwart. Want dat is duidelijk te zien op de foto hieronder die Helmut Marko toont tijdens een pitstop van de 24 uur. Helaas kan je het stoeltje zelf niet onderscheiden, omdat het zo klein is dat de piloot het helemaal afdekt...
Maar dat betekent wel dat de gerestaureerde versie fouten vertoont. Alleen weet ik niet zeker of die zwarte stoelen ook foutief zijn. De figuur van een doorkijk-exemplaar van 917-053 toont een rode stoel; de bouwinstructies van de 1/24 Fujimi-kit van 917-053 geeft een rode stoel aan; de stoelen die op de foto van de produktielijn te zien zijn hebben ook allemaal een rode kleur...
Ik kies dus voor een rode stoel, ook al omdat dit beter contrasteert met zwarte gordels. Als het historische criterium geen uitsluitsel geeft gaan we maar voor het estetische criterium... Dus, tenzij dat iemand hier een foto kan tonen van het interieur van 917-053 dat het tegendeel bewijst, laat ik de stoelen in het rood staan. In het andere geval kan ik ze vrij gemakkelijk aanpassen...
Op dit moment ziet het interieur van mijn model er dus als volgt uit: