View Single Post
Old 05-02-2011, 15:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Maar nu. De Benetton is een bolide met een erg 'wilde' livery met enorm veel kleuren en lijnen. BBR heeft erg goed werk geleverd met het ontwerp van de decals om dit tot een mooi geheel te laten verworden, althans, de decals zien er toch mooi uit. Of ze ook goed plaatsen valt nog af te wachten, maar met BBR heb ik nog nooit problemen gekend. Het enige wat er van de modelbouwer nog verwacht wordt is het spuiten van de body in amper 2 kleuren; niet zo'n onoverkomelijke opgave dus. Maar die 2 kleuren moeten wel overeen stemmen met dezelfde kleuren die ook in de decals verwerkt zitten. Nu is dat met het donkerblauw (Tamiya X3) niet zo'n probleem omdat de voorgestelde verfkleur erg dicht bij de kleur van de decals komt. Echter, wat BBR voorstelt om het lichtblauw te benaderen is Tamiya XF23 en dat komt zelfs niet eens in de buurt van het lichtblauw van de decals. Bovendien moet het gespoten lichtblauw voor een deel overlapt worden met zijn decalbroeder, dus moet het kleurverschil tot een absoluut minimum herleid worden.

Bij het nr 1 op de foto zie je een staaltje met XF-23, nr 2 is een eerste poging tot menging van Tamiya X-2 pure white met Tamiya X-14 sky blue, en nr 3 is een nieuwe poging met dezelfde kleuren in een andere verhouding.

Ik heb ook het decalblad er eens bijgelegd waarop je het lichtblauw kan zien dat we trachten te benaderen. De 2 langwerpige vlekken naast de regelmatig gevormde blauwe decal zijn teststukken met dezelfde samenstelling als staal nr 3 van de vorige foto, het vlekje met de rode pijl bij is een mengeling van X-2, X-14 en een minuscuul druppeltje X-8 lemon yellow. Die kleur benadert wat mij betreft het best het blauw van de decal, en dus daar gaan we voor. Hierbij 2 opmerkingen: ten eerste kan het goed zijn dat dit blauw niet perfect overeenkomt met het lichtblauw van een echte Benetton, maar dat is van ondergeschikt belang omdat ik het vooral belangrijk vind dat het overeenstemt me het decalblauw; ten tweede ziet dit er wel goed uit, maar heb ik er geen idee van hoe dit blauw er zal uitzien op de grijs geprimede body van mijn model. Toch fingers crossed dus...

Je hebt uiteraard ondertussen al lang het resultaat gezien op de vorige foto's waarop ook de body mee afgebeeld stond, maar de voorzijde van de Benetton, en met name de neus is het onderdeel dat uiteindelijk de lichtblauwe kleur moet gaan vertonen, dus ook deze zijde verdient een fotoke

Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_03.JPG
Views:	1348
Size:	901.5 KB
ID:	21033   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_04.JPG
Views:	1372
Size:	916.9 KB
ID:	21034   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_05.JPG