Thread: DVD Senna
View Single Post
Old 16-02-2012, 16:32
Ecurie Maquette's Avatar
Ecurie Maquette Ecurie Maquette is offline
De Paddock Rookie

Wel, ik zou toch wat tegengewicht willen leveren aan al de negatieve kritieken die hier neergetikt zijn.

Ik ben eind januari de film gaan bekijken op groot scherm in CC Debogaard te Sint-Truiden. Als je van de film een supergelikte documentaire verwacht, zoals die tegenwoordig over alles en nog wat gemaakt worden en die te zien zijn op BBC, NatGeo, Discovery enz., kan ik me de ontgoocheling wel voorstellen. Het gebruikte beeldmateriaal komt immers voor een groot deel uit privé archieven (Ecclestone) met als gevolg dat de kwaliteit misschien niet 21ste eeuws is.

Echter, Senna leefde en racete in een tijdperk waar er zelfs geen internet bestond, laat staan digitale camera's. Het is net die authenticiteit die ik erg heb weten waarderen en het is waar dat Senna's leven niet helemaal aan bod komt, en dat de focus ligt op zijn grootste battle, nl. die met Prost. Het seizoen tegen Mansell bijv. wordt niet gecoverd, maar so what?

Senna's grootste drijfveer gedurende gans zijn carriere was nl. het verslaan van Prost. En deze film belicht dit aspect van zijn carriere. Ik heb deze periode meegemaakt en Senna zelf zien rijden in '88 en '92. En ondanks het feit dat ik erg veel weet over gans die periode, zit er filmmateriaal in dat ik nog nooit gezien had en zaten er feiten in die ik niet echt wist: Prost een sabittical? ja, maar enkel omdat hij bij Ferrari geen zitje meer kreeg en de rest van de zitjes al genomen waren - Dennis die een pers conferentie geeft ter verdediging tegen de diskwalificatie in '89 enz. Ook het dictatoriale van Balestre en de knechtenrol van Bruynseraede komt goed tot uiting.

Deze documentaire belicht, zoals reeds aangehaald, een aspect uit de F-1 geschiedenis zoals we die niet meer kennen: politiek, intriges, schandalen enz. De F-1 zou na deze periode nooit meer zo populair worden, want iedereen volgde én iedereen had een mening.

Ik vond het een fijne film om naar te kijken en kan enkel maar zeggen dat het een aanrader is voor iedereen die deze periode nauw aan het hart ligt of zelf heeft meegemaakt.