Thread: DVD Senna
View Single Post
Old 22-05-2012, 20:19
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Ik heb er naar gekeken (de DVD heeft ook een lange versie inclusief uitgebreide interviews met ESPN commentator, Ron Dennis, zelfs getuigenissen van Prost. Ik vond het een pracht van een docu die voor mij eindelijk voor een groot deel verklaard heeft waarom deze man zo verafgood werd door de pre-Schumacher F1 liefhebbers. Zijn Braziliaanse heldenstatus, zijn geloof in God die een hand had in alles wat hij op de baan verwezenlijkte, zijn -blijkbaar- énorm klasse om in de regen het hele veld op een rondje te rijden en zijn Braziliaanse emotionele overwinning waar hij tot krampens toe met een kapotte versnellingsbak de race wist te winnen.

Het Senna-Prost verhaal zag er volgens de documentaire wel bijzonder eenzijdig uit. Ik heb geen idee wat er van waar is maar Prost kwam er duidelijk als de antagonist uit, the bad guy die binnen hetzelfde team verantwoordelijk was voor een koude oorlog. Ik heb Prost's reactie op deze docu nog niet gelezen maar ik zou toch zijn versie van het verhaal eens willen lezen.

Bij het deel over de fatale Tamburello-crash houdt trouwens niemand het droog. Met de beelden van de aanloop naar de race op zondag bleef ik me afvragen wat het F1-veld ertoe had bewogen om toch die race niet af te zeggen. Barrichello's monstercrash was één ding, maar Ratzenberger (waar we trouwens beelden van te zien krijgen waarin hij grappend kloeg over zijn onbestuurbare rot-Simtek) die het leven laat lijkt mij reden genoeg om eventjes de voet van het gaspedaal te houden en dan al stil te staan bij veiligheid in F1. Schrijnend als je Senna in de wagen ziet zitten, luttele rondjes voor hij een stuurstang door z'n helm kreeg.

't Was in ieder geval een film waarbij ik mij afvroeg wat er van de F1 geworden is. Naarmate je ouder wordt, word je nostalgischer, maar toen ik anno 95-96 Schumacher begon te volgen (niet de futloze schim die hij nu is) sprak de sport me meer tot de verbeelding dan nu het geval is, al lijkt het huidige seizoen mij wel terug bezig te houden.

Conclusie bij deze film is dat Senna leefde voor de racerij en de eerlijke competitie. Watkins vroeg hem om te stoppen. Hij antwoordde 'I can't'. Ik denk dat Senna enkel kon stoppen door op de baan het leven te laten. Anders racete hij nog.