View Single Post
  #6  
Old 28-05-2012, 18:07
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by Ecurie Maquette View Post
Resin of plastic? Het maakt in principe niet uit, 't zijn beide modellen en de werkwijzes zijn redelijk gelijkaardig. Het enige grote verschil zit 'em in de voorbereiding. Eens je dat achter de rug hebt, lopen de verschillende stappen vrij parallel.

Laten we (gemakkelijkheidshalve) een Tamiya en een Reji kit even vergelijken.

Verschillen

Nauwkeurigheid
Bij de plastic kit krijg je een correct bouwplan en weet je dat er puur bouwtechnisch geen surprises te beleven zijn. Bij een resin kit is dit anders. Het bouwplan is meestal wat beperkter en wordt er een appèl gedaan op je kunde. Om de klip te nemen zal je dus goed moeten droogpassen, droogpassen en nog eens droogpassen. Laat dit echter geen hindernis zijn, iedereen kan dat.

Voorbereiding body/stukken
Bij de plastic kit kan je best de gietnaden verwijderen - de naden die meestal over gans de body lopen en dit langs beide kanten. Eventueel kan je de paneellijnen wat verder uitdiepen en als dat achter de rug is, kan je de body best even afwassen in een zeepsopje (dreft, per, etc.). Dan be je klaar om de grondlaag te zetten.
Bij een resin kit kruipt er in de voorbereiding van de body wat meer tijd in. Het productieproces is immers van die aard dat er in het materiaal kleine luchtbelletjes kunnen ontstaan. Die moeten dus gedicht worden. Best even de body opschuren (dit is ook het moment om de delen waar een teveel aan resin materiaal zit te verwijderen) om alle gaatjes mooi zichtbaar te maken. De gaatjes vul je met secondenlijm waar je onmiddellijk bloem overheen strooit. De bloem mag rijkelijk gestrooid worden, het teveel klop je er gewoon weer af. De mix bloem/s-lijm droogt keihard uit en laat zich goed bewerken/opschuren. Als het een bobbeltje is, kan je zelfs even een mesje gebruiken om al het ergste weg te werken. Daarna gewoon fijn schuren.
Dit herhaal je tot alle gaatjes gevuld zijn. Zeker bij oudere resin kits kan dit nogal eens wat tijd in beslag nemen gezien het grote aantal gaatjes. De fabrikanten besteden er echter de dag van vandaag veel aandacht aan om dit tot een minimum te beperken.
Van zodra alle gaatjes gedicht zijn, dien je ook hier de paneellijnen uit te krassen. Daar waar dit bij een plastic model optioneel is, zou ik het hier ten zeerste aanraden omdat de naden op een resin kit meestal wat zachter zijn en dus minder geaccentueerd. Van zodra dat gedaan is, gaat ook de resin body in het zeepsop.

Spuiten
In beide gevallen zet je een grondlaag. Voor de plastic kits gebruik ik de primer van Tamiya uit de spuitbus, voor resin kits gebruik ik de Mr. Resin Surfacer van Mr.Hobby (Gunze). Ook de kleineren resin onderdelen zet ik eerst in de resin primer.

En vanaf nu loopt het afwerken van de body en alle andere schilderwerken identiek voor beide soorten van kits.

Monteren
Zoals in het begin al aangehaald zitten er grote verschillen in de nauwkeurigheid. Dit komt onder andere ook tot uiting tijdens de montage. Zo zal je bij een resin kit goed op voorhand moeten weten hoe je wat er waar gaat bevestigen.

Lijmen
Voor plastic kits gebruik je de gekende platiclijmen (Revell, groene dop Tamiya etc. etc.). Voor resin kits zijn deze lijmen nutteloos. Hiervoor gebruik ik "Zap-A-Gap" Medium CA+ (ZAP) en 2 Komponenten Expoylijm van Bison (2K). De ZAP voor de kleinere onderdelen, de 2K voor de iets grotere. In beide gevallen doe ik een kleine hoeveelheid lijm in een oud dekseltje van een glazen bokaal. De lijm breng ik dan aan met een tandenstoker.

Tijdsbesteding
De totale tijdsbesteding voor beide soorten kits is ongeveer gelijk. Dit komt omdat er in een plastic kit in principe meer onderdelen zitten (met name aan de onderkant), daar waar een resin kit meestal wat simpeler van concept is.

De tijd die je besteed bij de resin kit aan het voorbereiden en prepareren van de kas, besteed je bij de plastic kit aan de onderkant (ophanging, uitlaat, motor en dat soort fraais). Bij veel resin kits is dit onbestaande en worden de wielen dmv een as gemonteerd. Hierdoor volstaat het om dit gewoon te spuiten, as te monteren en klaar. De "verloren" tijd die je besteed hebt aan het voorbereiden van de kas, kan je op dit ogenblik weer enigszins "recupereren".

Moeilijk? Niet moeilijk!
Bang? No guts, no glory!

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik wist er een wel een beetje van, maar als je het nog nooit gedaan hebt, kan je alle tips wel gebruiken. Nogmaals bedankt.

Groeten,
Lesley
Reply With Quote