Volgend bouwproject in het 'Thierry Boutsen'-project is deze Toyota waarmee Boutsen in 1999 een serieuze klapper maakte in Le Mans, die zelfs zoveel indruk maakte op Thierry dat hij kapte met autosport.
Ik ben begonnen met het voorbereiden van de koetswerk onderdelen; ze werden ontdaan van alle bramen, de panel lines werden uitgekrast en alles werd in de grijze primer gezet. Daarna werden de neus en de airscoop op het dak gespoten met Tamiya TS-26 Pure White, vanuit de spuitbus. Dit was geen goed idee, want door niet met de airbrush te spuiten had ik niet voldoende controle over de verftoevoer zodat er teveel verf op de body terecht kwam, wat resulteerde in panel lines waar de grijze primer doorschemerde. Ik had ook witte primer kunnen gebruiken, maar die was juist op. En het is een slecht idee om een beproefd procédé te verlaten omdat je het juiste materieel niet voor handen hebt, maar ik zit voor dit project met een deadline... Nooit een goede drijfveer...
Maar goed. Ik besloot dus om er een extra laag wit over heen te zetten met de airbrush. Dat ging goed, en de grijze vlekken verdwenen allemaal tot in de perfectie. So far, so good... dacht ik.
Ik liet de twee lagen witte verf dus een paar dagen drogen voor de zekerheid. Daarna begon ik met het afplakken van de witte oppervlakken. Ik gebruik hiervoor BMF voor de randen en Maskol voor de vlakken ertussen. Helaas was mijn Maskol ver op zijn einde, en in plaats van een dunne, vloeibare massa die je gemakkelijk kan aanbrengen was het een vrij dikke, kleverige massa geworden die zich niet zo makkelijk meer liet aanbrengen, wat resulteerde in een afdeklaag van zeker 1mm dik, terwijl dat anders een flinterdunne laag is. Het rood werd gespoten met Tamiya TS-49 Bright Red vanuit de airbrush en na een paar uren besloot ik om de maskeerfolie weg te nemen zodat de rode verf niet te droog is en afbreekt bij het verwijderen van de masking.
De te dikke Maskol was moeilijk te verwijderen, en de laag was zo dik dat ze zich anders gedroeg als bij nieuwe Maskol: tot mijn grote ergernis zag ik dat ze een hele plak witte verf mee afgerukt had! Onder de weggerukte verf zat wel nog de eerst gespoten laag witte verf, die blijkbaar totaal niet hechtte aan de met de airbrush aangebracht laag. Op dat moment zag ik het even niet meer zitten en was ik van plan om de body in de remolie te gooien. Via Bart probeerde ik ook om een andere body te bestellen, maar helaas lukt dit niet. Gelukkig was er Lesley die deze kit ook in tweevoud heeft zodat ik in elk geval een plan B had om op terug te vallen. Ik zou dan wel een nieuwe kit bestellen om aan Lesley terug te geven...
Maar na een paar dagen was de verf droog genoeg om eens een reddingspoging te ondernemen. Dus begon ik het witte oppervlak te schuren om de randen van de afgerukte verf te verwijderen. Dit lukte vrij aardig, ik kwam natuurlijk wel terug op de primer uit maar nergens ging ik tot op het plastic. Dus besloot ik om de rode body deze keer af te plakken, waarna ik de witte oppervlakken met de airbrush terug inspoot, met succes deze keer. Na enkele dagen werd de maskeerfolie terug verwijderd, en de overgangen werden met Tamiya Compound gepolisht. Het resultaat is uitstekend, en we dus zitten we terug op de goede weg