View Single Post
  #1  
Old 27-02-2017, 14:13
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Mitsubishi Lancer evo X - F.Pyck & P.Plancke - Aoshima 1/24 - Ypres Rally 2016

Dit nieuwe project loopt ondertussen al een jaartje. Tijdens de beurs van MiniWheels te Lichtervelde 2016 was ik er aan begonnen. Een jaartje later ben ik nog steeds niet klaar. Maar het einde nadert. Even in sneltempo de werken doorlopen...

Deze wagen moet het gaan worden: de Mitsubishi Lancer evo X waarmee Filip Pyck en Co Pedro Plancke eerste werden in de groep N tijdens de Rally van Ieper 2016. Oorspronkelijk ging ik de 2015-versie maken wegens eenvoudiger en mooiere livery maar die prestatie deed me veranderen van gedacht... Foto 1 is zoals hij moet worden, foto 2 is van 2015...





Basis wordt de Aoshima Lancer evo X. Er bestaan enkele verschillende versies van maar deze witte en de rode zijn de twee correcte om te gebruiken. De tuners zijn minder geschikt omdat je een stukje neus moet aanpassen. Ook de zwarte (met linksgestuurd dashboard) is minder geschikt. Maar die heb je wel nodig voor enkele onderdelen... Maar later meer daarover...



Naast het 'probleem' van linksgestuurd was er natuurlijk de decoratie op de auto. Ik werk al enkele jaren met PaintShop Pro van Corel. Dat tekent vrij vlot maar is niet vectorieel waardoor je dus vervormingen en pixels krijgt als je gaat printen. Het printen van de decals gebeurde dan weer met een inktjet Canon, waar ik heel erg tevreden over was. Groot nadeel is dat de decals niet watervast zijn en eerst vernis nodig hebben.

Toch sloeg ik (tegen beter weten in) aan het tekenen via PaintShopPro. Het was voldoende maar het kan altijd beter. Een testdruk leerde me evenwel dat het visueel wel behoorlijk was.



Maar de 'Pietje Precies' in me bleef lastig doen. Dus... Kocht ik via Bol.com een studentenversie van CorelDrawX7 aan. Starmodel leerde me de basis, Loixrallyfan verfijnde mijn skills. En dus sloeg ik aan het tekenen. Beetje bij beetje kreeg ik vanalles onder de knie. Via de inktjet werd een eerste proefdruk gedaan. Het zag er goed uit...

Volgend probleem was dan de decal zelf. Via inktjet kun je heel mooi printen maar kun je niet gaan insnijden en prutsen want binnen de kortste keren zijn je kleuren weg van je decal. Na wat rondzoeken, rondvragen en zo kwam ik plots een hele goede, heel interessante printer op het spoor. Eentje dat WIT kon printen !! Eentje die wit meteen in de decal kan zetten !!



Nu hoor ik je zeggen, maar dat staat omgekeerd !! Ja dat klopt ! De witte toner in deze laserprinter staat laatste in de rij. Er kan dus niet eerst wit geprint worden. Dus als je wit achter de kleur wil, dan moet het omgekeerd. En dit werkt prima. Decals zuigen zich vast en nadien zet je er vernis over. Dan blijft alles netjes zitten...

Nu deze problemen opgelost waren, kon ik gezellig verder doen...
Attached Images
File Type: jpg Pyck Ypres 2016 01.jpg (75.3 KB, 1790 views)
File Type: jpg Pyck Ypres 2015 01.jpg (158.1 KB, 1704 views)
File Type: jpg Lancer evo X Pyck - M000.JPG (209.2 KB, 1701 views)
File Type: jpg Lancer evo X Pyck - M026.JPG (207.5 KB, 1682 views)
File Type: jpg Lancer evo X Pyck - M006.JPG (165.9 KB, 1676 views)
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote