View Single Post
Old 25-06-2002, 04:46
Speesman's Avatar
Speesman Speesman is offline
de snelste doctorandus

Dries, ni dat ik al u werk wil doen, maar ik heb een voorstel voor uw puntenberekening.
Ik zou van de formule de volgende maken:
gem.rondetijd x (snelste-traagste ronde) / (vierkantswortel van gewicht)

Een woordje uitleg:
- Regelmaat is het belangrijkste, dus het verschil tussen snelste en traagste ronde moet zo klein mogelijk zijn. Hoe groter het verschil, hoe meer punten en dus hoe slechter de persoon gereden heeft.
- Ook snelheid is belangrijk, vandaar dat je vermenigvuldigt met de gemiddelde rondetijd. Hoe trager de ronde, hoe meer punten.
- Je moet dan nog compenseren dat zwaardere mensen minder snelle ronden kunnen rijden dan lichte mensen. Vandaar dat je in de formule deelt door de vierkantswortel van het gewicht. Je kunt best de vierkantswortel van het gewicht nemen om het gewicht ook niet te veel te laten meespelen. Indien je gewoon door het gewicht zou delen, dan zouden zwaardere personen teveel voordeel krijgen, wat ook niet goed is.

Een voorbeeldje:
persoon 1: gem.ronde 43s, verschil tussen snelste en traagste ronde 2s, 55 kg
punten=43 x 2 /(vierkantswortel 55) = 11.6

persoon 2: gem.ronde 45s, verschil tussen snelste en traagste ronde 1s, 95 kg
punten=45 x 1/(vierkantswortel 95) = 4.6

-> Persoon 2 wint dus omdat hij veel regelmatiger gereden heeft!

Ook lijkt me het een goed idee om (zoals Witte voorgesteld heeft) de (3?) traagste ronden niet te laten meetellen omdat je idd tijd kunt verliezen door onsportieve karters of in je allereerste ronde.

Voila, ge moet maar laten weten wat ge ervan denkt. Eventueel kan ik zelfs in de vakantie een excell-bestandje maken waar je alles kunt in invullen en die dan onmiddellijk de punten geeft (niet dat da nu zo moeilijk is )

SPEESMAN die bijna van de examens vanaf is
Reply With Quote