Toen ik in 1995 in fnac antwerpen mijn eerste échte racesimulator kocht had ik nooit gedacht dat het spel mij zo zou kunnen boeien. Grand Prix 2, Geoff Crammond. Prachtig grafisch voor die tijd, met moeite speelbaar op een 486, maar hé, we zijn die-hards en we hebben het er voorover.
Met schokkend beeld scheurde ik door de bochten in mijn Sauber-Mercedes en liet de AIconcurrentie zwaar afzien. Finish werd wereldkampioen op bijna alle niveaus.
Groot was mijn vreugde toen er een opvolger in de maak was, logischerwijze GP3 genaamd. Een hele hype ontstond rond het spel; Geoff Crammond werd de 'god' der F1games en GP3 was de standaard nog voor het uitkwam. Concurrenten als Ubisoft en EA (F1 2000) beten in het stof.
GP3 gaf iets extra, maar naar mijn mening niet genoeg.
GP4 probeert iets extra te geven, maar naar mijn mening veel te weinig.
Jawel, ook ik heb de Fairlight release - via omwegen - te pakken gekregen. 1 woord: teleurstellend. Menuutjes zijn wel mooi, maar daar blijft het bij. Laat het me zo zeggen: 'ik ben meer gewoon', en dan denk ik vooral aan F1 2001 en misschien ook het F1 2002 dat ik morgen op de pijnbank leg. Grafisch pakken beter, tegen een hogere framerate...weliswaar dankzij modding. Maar toch....
Mijn systeempje (P3 667Mhz, 256MB SDRAM, Kyro II) heeft enorm veel moeite om ietwat grafische details weer te geven, daar waar F1 2001 nog goed z'n gang gaat op full detail.
Wagenbesturing komt -volgens mij- totaal niet overeen met F1 2001, hier rij je nog altijd op rails, je voelt je helemaal niet goed in je wagen.
Ik ga nog proberen het 'maximum' eruit te halen, maar zoals de zaken nu staan, verdwijnt deze titel van m'n C-schijf totdat ik misschien een beter peeceetje heb, die GP4 op hoger detail kan laten draaien. Spijtig