Wel het zit zo. Het is best dat je een marshall in het buitenland kent. Via hem geraak je dan aan de gegevens van de juiste persoon die het voor het zeggen heeft in dat land. Vervolgens contacteer je hem en laat je interesse blijken om als marshall actief te zijn. Indien hij van oordeel is dat je zal toegelaten worden, moet je de toestemming vragen in je thuisland. Deze toestemming wordt je meestal verleend door de RACB sectie NKBK (Nationale Kommissie voor baankommissarissen). Het enige wat de NKBK voor jou kan garanderen is de verzekering (niet onbelangrijk uiteraard). De kosten die je maakt moeten uit eigen zak betaald worden en je verdient er niets aan.
In sommige landen zijn ze blij om buitenlandse marshalls op bezoek te hebben en in andere landen is het quasi taboe (of vriendjespolitiek).
In Hongarije is het altijd mogelijk. Hongarije is reeds jaren de GP die voorafgaat aan de GP van België. Daarom gaat er ook reeds jaren een Belgische delegatie van officials naar Hongarije. Zeg maar om op de hoogte gesteld te worden van de laatste ontwikkelingen enz. Daardoor hebben de Belgische officials goede contacten in Hongarije en geraken de Belgen daar aan de bak.
Dit jaar zijn er echter voor het eerst (bij mijn weten) (in de laatste jaren) 4 Belgische marshall's naar de GP van Monaco mogen gaan. Daar zijn er voor de Marshall's echter wel voorwaarden gesteld. Men mag bvb niet ouder zijn dan 40 jaar en moet een fysieke en medische test ondergaan. Er wordt trouwens ook geoefend met speciaal materiaal voor het evacueren van de F1-bolides. (Dat zal je waarschijnlijk al wel eens gezien hebben). Gelukkig zij de buitenlandse marshall's van deze proefen vrijgesteld. Indien niet zou dit willen zeggen dat je ongeveer 1 maand voor de GP voor 1 dagje naar het Prinsdom mag om je dossier in orde te laten maken.
Sinds een hele tijd hebben wij in België (met onze ploeg) het geluk om verscheidene buitenlandse marshall's op bezoek te hebben. Voornamelijk onze Nederlandse collega's zijn frequent bij ons op bezoek. Maar ook Fransen en Engelsen kunnen we af en toe verwelkomen. Dit is mooi om internationale contacten te leggen en te discusiëren over de verschillende werkwijzen in de verschillende landen.
Het contact met de Engelsen heeft bvb opgeleverd dat er enkele marshall's van onze (en ook andere) ploeg reeds enkele jaren actief zijn in de GP van Australië.
Volgend jaar ga ik (als het thuisfront het belieft) me kandidaat stellen om naar de GP van Monaco en of de GP van Engeland te gaan. Monaco is uiteraard al een hele tijd een droom en ik ben "slechts" 6 jaar verwijderd van de leeftijdsgrens.
C U
|