Na de kwalificaties begon menig F1-fan al te dromen van een williams-overwinning. Ook bij Williams moeten ze blij geweest zijn met de perfecte uitgangspositie voor de race. Met het goede verloop van de warm-up konden ze misschien al gaan dromen van een herhaling van hun overwinning van vorig jaar.
Tot zover de dromen, nu de realiteit.
Williams is op enkele ronden keihard afgemaakt door een super-efficiënt Ferrari. Eerst een wagen die het begeeft (fout van het team), dan een blunder van Montoya die Schumacher vrije baan geeft. Even over halfweg is het drama voor Williams compleet, ook de 2e wagen geeft de geest.
*intermezzo*
In de loop van de week las ik (terwijl ik op vakantie was) in een spaanse krant triomfantelijke berichten van Mario Theissen (BMW Motorsports) over hun nieuwe F1-motor die 19.000 RPM aankon. Wel Mr. Theissen misschien is het beter om met een beetje minder performance vrede te nemen, en er eerst voor te zorgen dat je wagens aankomen. Motor opgeblazen na 4 ronden is niet echt een toonbeeld van deutsche Gründlichkeit.
*/intermezzo*
En zo ging de race verder in hetgeen het eigenlijk al 14 races is. Een dominantie van Ferrari. De 2 rode wonderbolides maakten er voor de tifosi een bangelijk schouwspel van ... Hoe dicht de wagens na de 2e pitstop van Barrichello terug op de baan kwamen ... en daarna de 2 wagens die elkaar broederlijk volgden.
De Ferrari's buiten beschouwing gelaten was Irvine de ster van het weekend. Zijn kritiek op Coulthard zette hij kracht bij door op een prima 3e plaats te eindigen. Na maanden van kommer en kwel is bij Jaguar het einde van de tunnel nu toch in zicht. 6e plaats op spa, 3e plaats op Monza ... de Jaguar begint scherpe klauwen te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe de 2 duitse giganten gaan reageren op de evoluties in de F1. Want zowel BMW als Mercedes zijn enkel tevreden met successen. Hetgeen ze de voorbije maanden beide presteren is ver onder de maat. Ferrari niet kunnen kloppen is een nederlaag. Maar na beide wagens te zien uitvallen (of buiten de punten finishen) moet het geduld bij de raad van bestuur toch stilaan op zijn.
airco