Quote:
Originally posted by Maarten
ik ben tot het besef gekomen dat ik eigenlijk te groot ben voor karting (1m90), ik voel het nu aan de blauwe plekken. gisteren in het kartje werd ik van links naar rechts gesmeten omdat het stoeltje veel te breed was, mijn rug draagt nu de gevolgen. en mijn handen staan vol met blaren, pijnlijk gisteren!
|
Niks te groot Maarten (ben zelf ook 1m90), dat ligt aan de te brede stoeltjes van Inkart, vergeet niet dat zij vooral bedrijfsgericht zijn en bij die firma's zitten vooral zwaarlijvige mensen zo blijkt. Vorige week was er zelfs één bij die er niet in in raakte, die zat echt op het puntje van dat stoeltje als ie reed. Ribbenbeschermer en eigen stoeltje aanschaffen is de boodschap al is dat overdreven als je niet elke week gaat karten natuurlijk.
Dat er een enorm niveauverschil zat tussen de verschillende teams was duidelijk. Langs de ene kant kreeg je de teams met de ervaren piloten die wilden strijden voor de overwinning of toch minstens een plaats in de top tien, langs de andere kant had je de teams met vooral rookies achter het stuur en die twee door elkaar gooien zorgde voor menige ergernis.
Tijdens de oefenritten alleen al werden maar liefst 41 warnings uitgedeeld onder de 20 teams
Ervaren piloten die geërgerd achter het stuur zaten en af en toe al eens een tik uitdeelden (al dan niet met opzet) en rookies die blijkbaar de briefing niet deftig gevolgd hadden en bijgevolg het verschil tussen blauw en geel niet eens kenden.
Ik wil niemand viseren en ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren (ik zal het maar in het begin van mijn verslag zetten) maar het was werkelijk erg bij sommige piloten
Piloten die blauwe vlag krijgen en doodleuk in de weg blijven rijden en zelfs op het rechte stuk nog liefst in het midden van de baan rijden en als je hen dan probeert voorbij te gaan wijken ze nog uit naar de kant waar jij op dat moment naast hen rijdt met alle gevolgen van dien. Elke keer opnieuw gingen sommigen vol gas de bocht in om dan vijf keer achter elkaar op dezelfde plaats vast komen te zitten aan de binnenkant van de bocht . Op het rechte stuk... plots een spinnende kart voor je neus
Ik reed vlak achter Dries Heyman van Deckersdruk toen het volgende gebeurde: Dries zit klaar om de piloot voor hem voorbij te gaan, plots wordt er met geel gevlagd en springen de lichten langsheen het circuit ook op geel. Een halve ronde liet de piloot Dries niet passeren, nadat overal duidelijk te zien is dat er met geel wordt gevlagd gaat de piloot opzij voor Dries en remt keihard om hem zo voorbij te laten, Dries doet uiteraard hetzelfde en wijst de piloot erop dat hij niet voorbij mag wegens geel. De piloot snapt het niet en zit zodanig verdwaasd naar Dries te kijken dat hij plots zijn kant begint op te sturen (onbewust) en dat hij zichzelf en Dries klem rijdt op het rechte stuk Je kan het zo gek niet bedenken of het gebeurde op het parcours.
Een ideaal moment voor Inkart om hun kartschool even te promoten
Volgend jaar zal het alvast anders verlopen, naar alle waarschijnlijkheid zal de hele race opgedeeld worden in drie zodat de Lady's, de Rookies en de Pro's elk apart hun ding kunnen doen.
Allé, over naar het verslag
De kwalificatie verliep alvast goed voor ons, Shanna zette de snelste kwalificatietijd neer gevolgd door Deckersdruk die toen al duidelijk maakten dat ze samen met Optiek Vleeracker en Perdieus Motorsport de grootste tegenstand zouden gaan vormen.
51.03 Kartgrid RT
52.15 Deckersdruk
52.27 Optiek Vleeracker
52.40 Perdieus Motorsport
52.45 31 Keerbergen
52.55 O & O Optics
52.77 AVP Racing
53.07 BCC (British Car Center, het team waarmee we vorig jaar wonnen)
53.18 Aster X Devrieze
53.34 Red&Green Racing
53.48 Quelle
53.51 Rotary Bonheiden
54.49 Mexx
54.93 Winterthur
55.49 Leysen Printing
55.67 Volvo Van Houdt
58.81 Kobelco 3
59.51 Phlips
59.88 Kobelco 1
61.13 Kobelco 2
De vrouwen namen verplicht de start en Shanna reed onmiddellijk weg van haar achtervolgers. Maken dat je weg was uit die achtervolgende bende was de boodschap, dat kon mijn vriendin (BCC) aan den lijve ondervinden. Zij stootte van bij de start onmiddellijk door van de achtste naar de vierde plaats en ging goed mee met de eerste twee van onze achtervolgers. De problemen begonnen echter pas goed wanneer men de tragere pilotes begonnen te dubbelen. Schrijnend was ook het feit dat sommige vrouwen reeds na twee ronden binnen kwamen om het stuur over te geven aan een mannelijke piloot
Shanna had blijkbaar weinig last en kon zich overal vrij goed door wurmen, Evy echter had het veel lastiger en kreeg enkele zware klappen te verwerken van onervaren piloten die andere karts blijkbaar als stootkussen gebruikten in de bochten ipv te remmen (denkend aan de kandidate miss België die haar eerste keer meereed en die ik nergens heb zien remmen

)
Het was in ieder geval leuk om zien dat wanneer ook Evy gedubbeld werd na verloop van tijd, dat de mannelijke piloten vrij veel last hadden om haar voorbij te gaan niet omdat ze in de weg ging rijden, nee, ze reed gewoon haar lijn op het rechte stuk, zag de piloot ter hoogte van haar kart komen, keek even lief opzij en lachte even om dan vervolgens even haar gewicht uit de kart te tillen door te "wippen" en zo de piloot het nakijken te geven. De techniek van het omhoog wippen kan zeer efficiënt toegepast worden en dat heeft ze meer dan één keer bewezen tot groot jolijt van haar medepiloten en tot ergernis van de achtervolgende piloten
Shanna bleef haar voorsprong uitbouwen op Deckersdruk en Optiek Vleeracker. Het noodlot sloeg plots toe voor Deckersdruk wanneer zich een incident voordeed net voor het buitenrijden. Gevolg 8 ronden verloren en ze waren al onmiddellijk aangewezen op achtervolgen. Shanna zette tijdens haar stint een beste tijd van 50.13 neer en gaf dan het stuur over aan mij. In tegenstelling tot Shanna bleek ik enorm veel last te hebben met de tragere piloten, de ergernis werd steeds groter maar n a een half uur kon ik dan uiteindelijk toch een beetje beginnen doorrijden. Van bij het begin van mijn stint bleek al snel dat de kart weinig of geen remmen meer had. Doseren was er niet meer bij, het was ofwel tot het uiterste duwen en de achterwielen blokeren bij iedere remactie ofwel de kart in de bocht zetten en hem zo door de bocht trekken. Al bij al kon ik nog een tijd van 50.79 neerzetten al ben ik daar niet echt tevreden mee.
Mark nam dan het stuur over en hoefde enkel nog te controleren, hij was echter niet van plan de race rustig uit te rijden en pootte een tijd van 49.27 neer, wat de beste tijd van de hele race zou worden. Mark was uiteindelijk zo geconcentreerd aan het rijden dat ie niet eens de finishvlag heeft zien vallen BCC reed geruime tijd op vijf maarmoest uiteindelijk nog wijken voor Deckersdruk die hen in de laatste twee ronden passeerde.
Een leuke overwinning voor ons team al vinden we het nog steeds spijtig dat Deckersdruk pech gehad heeft, zij zouden geduchte tegenstanders geweest zijn aangezien we qua piloten zeker aan elkaar gewaagd waren en daar waren beide teams het zeker over eens. Dries en ik hebben geruime tijd in elkaars buurt gereden maar uiteindelijk moest ik hem laten voorgaan. Dan kreeg ik ook nog een "stop & go" voor het negeren van de gele vlag, ik was zodanig gefocust op Dries dat ik het geel helemaal niet gezien had en dus terecht de pits in moest. Op dat moment heeft Dries een ronde kunnen goed maken op ons, iets wat ik later op de avond nog te horen moest krijgen natuurlijk
Wie weet treffen we hen volgend jaar terug om te laten zien dat we hen ook kunnen kloppen zonder dat ze pech hebben

...al is het nog niet zeker dat we dan weer zullen deelnemen.
Nog even onze sponsors bedanken:
CD-Rommeke (Dendermonde)
&
Alcrefin, uw centea agent (Deurne)
Dank aan de organisator Marc Perdieus, zijn prijs voor de winnaars was immers een trainingsdag op Zolder met hun Fun Cup-bolide iets waar we zeker zullen van genieten. Ik kijk er al naar uit om nogmaals achter het stuur te kruipen van dit leuke racewagentje, Zolder here we come!
Uitslag:
1 Kartgrid Racing Team (203 ronden)
2 Optiek Vleeracker (199 ronden)
3 Perdieus Motorsport (199 ronden)
4 O & O Optics (197 ronden)
5 Deckersdruk (196 ronden)
6 BCC (196 ronden)
7 Aster X Devrieze (192 ronden)
8 Quelle (188 ronden)
9 Rotary Bonheiden (187 ronden)
10 AVP Racing (183 ronden)
11 31 Keerbergen (180 ronden)
12 Mexx (180 ronden)
13 Volvo Van Houdt (178 ronden)
14 Winterthur (177 ronden)
15 Red & Green Racing (175 ronden)
16 Kobelco 2 (173 ronden)
17 Leysen Printing (173 ronden)
18 Kobelco 3 (165 ronden)
19 Kobelco 1 (163 ronden)
20 Phlips (159 ronden)