Zoiets zal volgens mij nog meer afscheiding doen ontstaan tussen de teams met een 'onbeperkt' budget en de backmarkers.
Zo'n ovalrace is gewoon constant plancher geven, en geen enkele huidige F1 houdt dat lang genoeg vol. (zelfs Ferrari niet)
Je zag het al op Spa dit jaar: met die nieuwe asfaltlaag konden ze vol gas van de Source tot aan Combes rijden, en naar het einde van de race toe plofte de ene na de andere motor.
Die motoren (en versnellingsbakken) zijn nu teveel gericht om gedurende korte periodes (seconden dus) enorme toerentallen te halen en de constructie is met weinig marge berekend omdat minder gewicht veel hogere versnellingen toelaat.
Dat komt omdat ze beperkt zijn tot 3-liter atmosferisch, en om veel vermogen te halen moeten ze dus zoveel mogelijk arbeidslagen halen per minuut .(koppel x F1-toerentallen = beestig veel vermogen)
Om zo'n race te kunnen uitrijden, moet er zoveel aan die motoren + versnellingsbakken ontwikkeld worden, dat de kleine teams weer uit de boot zullen vallen.
Wat ze nu doen in Indianapolis is maar een kwart van de oval, en dan komt er een zeer bochtige en trage midfield. Laat ze die hele oval doen en er komt geen wagen meer aan de finish.
|