26/09 - Da Matta toch naar Toyota
Om een lang verhaal kort te maken, Christiano da Matta gaat uiteindelijk toch de tweede piloot naast Olivier Panis worden bij Toyota in 2003.
Sinds deze zomer zijn er al geruchten dat da Matta door Toyota werd aangezocht om bij Toyota te komen racen. Contractuele problemen leken lange tijd de verbintenis in de weg te staan. Alle problemen zijn ondertussen van de baan geveegd en de beslissing zal op 13 oktober in Suzuka bekendgemaakt worden.
De 29 jarige Braziliaan gaat dit jaar waarschijnlijk de titel winnen in de Champcar series of CART series in de Verenigde Staten. Tot nu heeft hij al zes overwinningen behaald. Hij is voorlopig nog contractueel verbonden aan het team Newman/Haas, maar Carl Haas heeft uiteindelijk toch besloten hem te laten gaan mits een tegemoetkoming van Toyota.
De regeling die getroffen werd zou in de vele miljoenen dollars lopen. Da Matta werd door Toyota al getest in mei van dit jaar. Hij liet toen een erg goede indruk na, en sindsdien was men bij Toyota overtuigd van zijn kunnen.
De voormalige Britse F3 piloot kan in de voetstappen treden van Villeneuve en Montoya, die beide ook een titel wonnen in de CART series, en die nadien ook wonnen in de F1.
Christiano da Matta : "Ik zou Newman/Haas niet ruilen voor Arrows of Jordan, en sommige denken dat Formule 1 de ultieme autosport is, maar ik ga niet naar Europa om enkel maar een nummer te zijn. Het is een uitdaging, maar geen droom. Het is enkel iets dat ik wil uitproberen. Mijn droom is plezier te beleven aan het racen zolang ik kan, en dat betekent ook dat ik races wil winnen en kampioenschappen."
Da Matta en Panis vervangen op het einde van dit seizoen Salo en McNish, die beiden een onzekere toekomst tegemoet gaan. Beide namen verdwijnen naar alle waarschijnlijkheid uit de F1, maar zijn nog lang niet verloren voor de autosport. We zien hen met zekerheid terug in een andere reeks van autosport.
F1PITS.NET
|