Volgende week zakken Freddy en Sven af naar Groot-Brittannië om er de laatste manche van het WK te beslechten. Momenteel delen Hyundai, Skoda en Mitsubishi de vierde plaats in het kampioenschap voor de constructeurs. Het belooft dus een spannende strijd te worden in de Welsche bossen.
Freddy: "De Rally of Great Britain is een van de beste events op de kalender, al zorgt het wisselvallige weer ervoor dat het zeker geen makkelijke rally is. Het is een snelle rally en de wegen zijn er heel vlak. Bovendien behoren de Britse fans tot meest enthousiaste in de wereld -en de meest vastberaden als je ziet in wat voor weer ze ooit moeten staan. Ik hoop met dezelfde set-up als in Nieuw-Zeeland en Australië verder te kunnen gaan. In die twee rally's hebben we goede tijden kunnen draaien, dus waarom zou dat nu niet het geval zijn? Ik denk dat de proeven in Wales ons goed zullen liggen. Vooral de meer bochtige gedeeltes want op die stukken is de balans van de auto echt uitstekend. En ik zou het jaar natuurlijk graag afsluiten met enkele puntjes voor Hyundai."
Het weer
Het weer zal ook dit jaar weer van doorslaggevende betekenis zijn. Rond deze tijd van het jaar is weer in en rond Wales immers verschrikkelijk: regen, mist en zelfs sneeuw en ijs behoren allemaal tot de mogelijkheden. De piloten moeten dus voorbereid zijn op iedere mogelijke situatie. Vaak hangt er een dichte mist, die vooral in combinatie met regen of duisternis, voor een heel beperkte zichtbaarheid zorgt. Een zichtbaarheid van zelfs maar 10 meter is niet ongewoon. Zulke omstandigheden vragen natuurlijk om een bijzondere concentratie en uiterst stipte nota's. Maar ondanks dit alles is de "RAC" minder gevaarlijk als bijvoorbeeld de Rally van Australië. Er staan immers niet zo'n dikke bomen langs de kant van de weg en wie er af gaat, komt meestal in een gracht terecht.
De rally
De rally begint met een superspecial in Cardiff Bay. Net zoals voorgaande jaren, zullen er weer duizenden fans aanwezig zijn. De eerste volledige wedstrijddag speelt zich ten noordwesten van Swansea af. Er moeten dan 6 proeven, waaronder een herhaling van de superspecial, worden afgelegd. Alles samen goed voor 134,13 kilometer.Op dag twee trekt men naar het noordoosten van Swansea. Er moeten opnieuw 6 proeven worden gereden, goed voor 120,16 kilometer en weerom is er een run op de superspecial voorzien. Op de slotdag staan er de deelnemers nog vier proeven te wachten. Hou er wel rekening mee dat Groot-Brittannië een uur achter loopt op ons.
(
Bron: Freddy Loix newsletter -
webmaster@freddyloix.com )