View Single Post
  #4  
Old 14-11-2002, 21:02
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Tja, toch geloof ik dat hier op depaddock een aantal visionairs rondlopen:
DTCC wordt waarschijnlijk Benelux-kampioenschap

Het startveld van het DTCC was het afgelopen seizoen te mager. Tijdens de Trophy of the Dunes maakten Circuit Park Zandvoort en de NAV gezamenlijk bekend dat ze willen proberen om de klasse V8 STAR in Nederland van de grond te krijgen. Tot zover de feiten. Nu, halverwege november, lijkt het erop dat het DTCC doorgaat als een Benelux-kampioenschap, in samenwerking met het Belgische New Procar kampioenschap. Voor V8 STAR lijkt Nederland (helaas) te klein.

Tekst: Roy van der Laan /
Foto's: Gerrie Hoekstra

Een Nederlandse V8 STAR-klasse, eventueel aangevuld met buitenlandse deelnemers, zou geweldig zijn. Iedereen die de demo van de klasse tijdens de Trophy of the Dunes heeft gezien en gehoord, is die mening toegedaan. Momenteel lijkt de klasse echter wat te hoog gegrepen voor ons kleine autosportlandje. Er is zeker wel belangstelling voor de V8 STAR-klasse. Jeroen Bleekemolen reed al een race in Duitsland, Boy Zentveldt en Jan de Wit testten recent een brullende V8 STAR-bolide. Een rijder als Allard Kalff is tot over z'n oren verliefd op de klasse. Wees dus niet verbaasd als er komend seizoen enkele Nederlandse rijders (een deel van) het Duitse kampioenschap rijden.

DTCC verrijzing
Met de aankondiging van de plannen rond de V8 STAR gingen velen ervan uit dat dat tegelijkertijd het einde betekende van het DTCC. Dat is niet zo. De NAV heeft inmiddels overeenstemming bereikt met de KACB, de Belgische autosportbond, over een 'fusie' tussen het DTCC en het New Procar. Het huidige Procar-kampioenschap is een mengelmoesje van verschillende klassen, waaronder een snelle silhouetklasse. Deze laatste vervalt. Binnen Procar rijden ook auto's volgens het Superproductie reglement alias het DTCC-reglement. De Belgen rijden onder meer met Alfa's 156, Peugeot 306, Honda Integra R, Opel Astra OPC en VW Golf. Daarnaast rijden er enkele auto's opgebouwd volgens Groep N (BMW M3) en een door VW België ingeschreven VW Bora TDi. Jawel, een diesel! Alles bij elkaar betreft het circa 16 auto's. Het reglement zoals we dat onder meer in het DTCC kennen, zal als basis dienen. De genoemde Groep N auto's en de diesels zullen waarschijnlijk ook toegelaten worden. Dat maakt de situatie er voor het publiek niet duidelijker op en zal ongetwijfeld tot de nodige discussies leiden. Stel dat een BMW M3 Groep N een race wint. De reacties vanuit het DTCC-kamp zijn voorspelbaar!

Privateers
Het nieuwe kampioenschap zal waarschijnlijk nagenoeg volledig een privateers-kampioenschap zijn. De Nederlandse importeurs hebben zich teruggetrokken, maar dat hoeft bijvoorbeeld Carly Motors en Equipe Verschuur er niet van te weerhouden om hun BMW's of Clio's in te zetten. Het voordeel dat de importeurs, waarschijnlijk afgezien van VW België, er de brui aan geven, is dat het gevecht van David tegen Goliath vervalt. De teams met de grote budgetten vallen weg, en dat maakt het voor privateers die een aardig potje kunnen sturen en die een goede auto hebben mogelijk om zich meer in de kijker te rijden. Aan de andere kant zijn er ook nadelen. De kans dat de publiciteit en de promotie rond de klasse flink zal afnemen op het moment dat de grote geldschieters, de grote teams en de grote coureurs de klasse vaarwel zeggen is zeker niet te verwaarlozen. Daarbij komt dat Circuit Park Zandvoort zich in de media afwachtend opstelt en de klasse niet met open armen lijkt te ontvangen. Voor sponsors van Nederlandse rijders en teams kan het een nadeel zijn dat de helft van het kampioenschap in België wordt verreden.
Conclusie
De voorlopige conclusie: in theorie kan het Benelux-veld in 2003 circa 30 auto's tellen, verdeeld over 15 Nederlandse inschrijvers en 15 Belgische auto's. Met races op onder meer Circuit Park Zandvoort, TT Circuit Assen, Zolder en Spa-Francorchamps en met een mooie mix aan modellen aan de start, is (wederom in theorie) een mooi kampioenschap haalbaar. Voordat rijders, teams en sponsors zich zullen inschrijven, dienen er nog vele vragen op het gebied van onder meer het reglement, kosten, promotie, publiciteit, kalender en de kansen van de 'privateers' beantwoord te worden. Of, en zo ja hoe de klasse eruit gaat zien, lijkt daarmee thans nog onduidelijk. Gelukkig duurt het nog een maand of vier voor het autosportseizoen 2003 van start gaat!


http://www.racingonline.nl/2002/nati...tcc/dtcc2.html
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote