View Single Post
Old 18-11-2002, 16:54
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Ferrari Forever
Toch een paar dingetjes opmerken :
1) Tot vorig jaar heb ik al mijn pc's op maat laten samenstellen bij een bevriende computerbouwer. Nooit echt veel problemen gehad (op één uitzondering na), maar uit de talrijke goeie commentaren die ik her en der gehoord had over de aldi-pc's, ben ik toch overgestapt op een PC uit de Aldi. En dat heb ik mij nog geen moment beklaagd.
2) Bij Aldi hebben ze wel degelijk een dienst na verkoop, en voor hun computers nog wel een hele goeie ook. De Firma GSC in gent doet alle repairs en daar doen ze niet moeilijk. Het enige wat je hoeft te doen is even bellen, een afspraak vastleggen op een datum die jou past, en ter plaatse even wachten terwijl ze je computer herstellen. Lukt het ze niet om je computer meteen te herstellen of moeten er onderdelen opgestuurd worden, dan krijg je, indien je dat wil een vervangcomputer - ook buiten de garantieperiode. Heb je een probleem binnen de drie maanden nadat je je computer gekocht hebt, of bevalt hij je gewoon niet dan mag je gewoon terugstappen naar de winkel waar je hem gekocht hebt en dan krijg je je geld terug - zonder vragen.
Na de garantieperiode van 2 jaar dien je bij herstellingen het uurloon en de kosten van onderdelen te betalen. Het is dus een fabeltje dat je je computer koopt en daarna gewoon aan je lot bent overgelaten.
3) Ik weet wel wat van computers (ik ben op het werk mede-verantwoordelijk voor het onderhoud van het serverpark) en ik kan alleen maar vaststellen dat mijn aldi-computertje thuis stukken en stukken stabieler is dan die (overigens recente) merkencomputers die we op het werk gebruiken (en die allemaal tevens onder XP draaien). En nee, ik gebruik mijn PC echt niet alleen om wat tekstverwerking te doen.
Natuurlijk zal er altijd wel wat smalend worden neergekeken op 'pc's die uit de Aldi komen' en natuurlijk is de Aldi een voedingswinkel, maar de goeie reputatie die ze opgebouwd hebben met de verkoop van hun computers is volkomen terecht.
En nog iets : je gaat mij niet wijsmaken dat je een dergelijke configuratie zelf kan samenstellen voor 52000 bef. Als je de btw laat vallen misschien wel, maar anders ? NO way.
www.alternate.de
www.funcomputer.de
http://www.norskit.de/

als je die 3 een beetje combineert kom je makkelijk aan de 50000 BEF ....
Ik geef grif toe dat dit in België niet mogelijk is (alhoewel het de laatste jaren wel aan het beteren is )

Verder kan ik me best vinden in de commentaar die bartvandecavey gaf.
Quote:
Het is toch wel gemakkelijk als je niet genoeg van Pc's afweet en toch een krachtige configuratie wil voor een mooie prijs...
Dan is het inderdaad prima. Ik lig 's avonds niet wakker van het feit dat iemand anders een aldi-pc heeft gekocht. Zolang de persoon in kwestie er tevreden mee is ... alles prima.

Dat een gebruiker die er weinig van kent tevreden mee is wil echter niet zeggen dat gebruikers die op een andere manier (als een passie of zelfs puur professioneel) mee bezig zijn dit ook goed moeten vinden.
Sry maar als ik als informaticus de meeste pc-cases (die van aldi ... maar nog andere ook) bekijk, dan durf ik me toch de vraag stellen waarom er ooit zoiets als een ATX-standaard is uitgevonden. Op deze manier krijg je situaties waar een harde schijf vervangen al snel een uurtje duurt.

Neem nu de nieuwe pc van Aldi ... er zit effectief geen floppy-drive in. Er is trouwens ook geen plaats voorzien om een floppy te steken. Floppy-drive achteraf plaatsen is dus (zonder geavanceerd knutselen) onmogelijk ...
Bijzonder handig als je
- een klein word-bestandje wil meegeven aan iemand met een oud-pctje (zonder internet)
- je bios wil flashen naar een nieuwe versie (is dat uberhaupt wel beschikbaar bij aldi-pcs (biosupdates dus))
- partition-magic onder een dosomgeving (als je partities een beetje verknoeit zijn)

sry maar moeten we nu blij zijn omdat we onze floppy moeten inleveren voor een secure-digital, memorystick of ibm microdrive vooraan ???

Een beetje aan je case werken ... bekabeling verbeteren ... kaart bijsteken ... extra harde schijf, ...
heb je een aldi computercase al eens vergeleken met een chieftec case.
Op vlakken gebruiksgemak stevigheid biedt de aldi-case maar weinig om van te dromen.

----------------------------------------------------
conclusie:
je kent weinig van pc's en je hebt je tot nu toe moeten behelpen met een compaq of een Packard Bell
==> go for it. De prijs is een stuk lager en vermits compaq en PB zowat dezelfde nadelen hebben als een aldi-pc zul de de nadelen van de aldi-pc niet merken

Ken je iets meer van Computer-hardware en pruts je zelf ook eens graag (of je vindt eeen floppy gewoon handig )
==> handen af van deze aldi-pc ...

airco