View Single Post
Old 30-11-2002, 20:28
Bart's Avatar
Bart Bart is offline
-... .- .-. -

Quote:
Originally posted by Werner333
Ga 1 of 8 December eens naar Zolder he dan weet ge het.
De Rallysprints in Zolder zijn volgens mij hélemààl niet te vergelijken met b.v. de Rallysprint van Staden. Het is best mogelijk dat Bert Longin morgen een zéér goed resultaat rijdt met z'n wagen (in zijn eerste RS??), maar dat wil nog niet zeggen dat hij in Staden zomaar meteen het 10 km parcours kan memoriseren én volluit in een "corde" durft duiken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat Zolder zijn plaats niet verdient op de kalender. De nabijheid van het wagenpark met het parcours is wel leuk.

Quote:

BTW Bart maar 1 wintercup in December volgend jaar?
Hopelijk inderdaad maar voorlopig.
7/12 & 14/12

Wat het volgens de regelementen juist is (op www.vas.be kan je het reglement helemaal uitpluizen) weet ik niet. Naar mijn ervaring is:

Rallysprint een parcours van een 10 à 15 km dat door de deelnemers eerst 2 keer als verkenning wordt afgelegd en daarna meestal 3 (soms ook 4 of zeer zelden 5) keer tegen de tijd wordt afgelegd op 1 dag.

De meeste rallysprinten in Vlaanderen zijn op verhard wegdek.
Af en toe zit er al eens een korte strook onverhard in. (In thirimont daarentegen is de onverhard strook énorm zwaar.) Rolkooi is verplicht! Er is wel een categorie voor wagens die met straatbanden rijden. De deelnemende wagens zijn oftewel rallywagens met enige ouderdom of nieuwe, eerder standaardwagens waar een rolkooi in geplaatst is. Meestal wordt het deelnemersveld aangevuld met enkele rallyrijders uit de streek. (b.v. Lietaer in Staden dit jaar, of Chris van Woensel in Lubbeek)

Het grote voordeel is dat er maar 1 spéciale is én dus minder verkeersproblemen ontstaan van rallywagens & deelnemers Ook kwestie van vergunningen voor de organisatie moet er maar 1 gemeente overtuigd worden. Een nadeel is dat de verkenningen (die al op een afgeloten parcours gebeuren) niet door iedereen op een zelfde manier gebruikt worden. Er zijn er die het parcours nog écht moeten verkennen, én het met een gemiddelde van 30 km/u afleggen, én er zijn er die tijdens de verkenningen hun rempunten gaan verleggen... Een ander nadeel is de lange wachttijden voor de deelnemers... als er 120 deelnemende wagens zijn, zit er tussen een rit 2 uur. Voordeel voor de toeschouwer is natuurlijk dat er tussen 2 ritten meestal maar 20 minuten pauze zit. Af en toe wordt het parcours wel eens stilgelegd als er iets gebeurd is.

VAS Rally wordt verreden over meerdere spéciales. Meestal een 3 à 5 tal (die dan 3 of 4 keer verreden worden). Nét iets intensiever en moeilijker dus. Ook meestal asfalt met af en toe onverhard stroken. Een amateur rijdt immers té veel kapot op onverhard. Ook meestal op 1 dag verreden. De verkenningen worden over het algemeen de dag ervoor verreden, op een niet verkeersvrij parcours. Vanzelfsprekend ook rolkooi.

Wat een gewone sprint is weet ik niet.

Last edited by Bart; 30-11-2002 at 20:30.
Reply With Quote