Voor foto's moet je niet bij mij zijn. Die zulle heus wel volgen. Het verhaal dus.
Wel, voor mij was het de eerste maal dat ik naar Essen ging. Wat me opviel, is dat het nogal lijkt op het autosalon in Brussel met dit verschil dat op de stands, die iets ruimer zijn, van de respectievelijke merken een mooie verwijzing naar de autosport gemaakt is. Bvb bij AUDI stonden heel wat toonzaalmodellen en de link naar de autosport was het centrale gedeelte dat de drie LE MANS winnaars tentoon stelde. Andere merken hadden een F1- of rally-bolide op hun stand.
Het centrale gedeelte van de show "RALLY", bevond zich zoals blijkbaar alle habitués wisten in hall 1A. (in de kelder). Hier vond je dan een (beperkte) geschiedenis van de alle Rally-disciplines. Zo stonden er bvb (naar mijn gedacht) de eerste rallyauto's ter wereld. Eén ervan had zelfs, ja je leest het goed, "rupsbanden" en nam onder andere deel aan "PARIIJS-MEXICO" als ik me niet vergis vooraan in de jaren 20.
Deze hall wordt elke dag van de show bezocht door piloten uit deze discpline. Op maandag is het blijkbaar elk jaar de dag van de oude gloriën. Omstreeks 14.00 uur werden deze heren verwacht en geïnterviewd (zeer kort) op het podium. Na deze acte de présence werden ze begeleid naar "hun" auto's voor de verplichte foto-shoot. Ofwel weet niemand dit, ofwel is er geen interesse want buiten de vier heren van de Paddock liepen er nog 20 man en een paardekop op deze "meeting" rond. Niet dat ik het erg vond want nu konden we enkelen van hen zelfs even spreken, fotograferen en om een handtekening vragen. Waren oa aanwezig ICKX, WALDEGAARD, BLOMQVIST, MIKKOLA...
Voor de rest zie je daar Duitsers buitenlopen met halve auto's. Ah ja, de beurs biedt ook onderdak aan heel wat tuners en verkopers van onderdelen. Wat heb ik daar zo al zien buitensleuren : RECARO-zetels, spoilers, muziekinstallaties, velgen...
Wat opviel was ook het grote aantal Belgische en Nederlandse bezoekers en exposanten. Soms waande ik mij in de racing-show in HASSELT. Rondom ons konden we heel wat Nederlands horen.
Voor de rest heb ik voor de eerste maal en ik denk als eerste Paddock-lid in de VW TOUAREG gezeten. Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat het misschien ook de laatste keer is. Niet dat ik hem lelijk vond, maar het prijskaartje ?!?!?!?
Voila, dat was een beetje mijn visie...
C U
|