Thread: Rare spoiler
View Single Post
  #13  
Old 04-12-2002, 23:04
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by Giovanni
Ik heb eerder het idee dat het dient om een foutje van Porsche te camoufleren.
Door de plaatsing van de motor is het onmogellijk om een fatsoenlijke bodemplaat met diffusser te plaatsen op een 993.
Een foutje dat trouwens bij de 996 is goedgemaakt, kijkt maar naar de GT2 van PSI. Die heeft wel een diffusser.
Volgens mij is dit gedrocht trouwns compleet zinloos omdat het in een rechtstreekse lijn zit met de hete en turbulente uitlaatgassen.

Trouwens een prachtig initiatief dit technisch hoekje
Hangt ervan af of de uitlaten ook aangepast zijn. Tot voor enkele jaren bliezen de F1-bolides ook hun uitlaatgassen door de diffuser. Die geometrie van de diffuser en de positie van de uitlaten was zodanig gekozen dat ze hieruit extra aerodynamisch voordeel haalden.

Het is pas sinds het vernauwen van het spoor van de wagens dat men begonnen is (lees: Ferrari begonnen is en gekopieerd door de rest)met de uitlaatgassen over de achterspoiler te leiden.
De motoren liggen nu immers ietsjes meer naar voren, zodat de afstand uitlaatklep - diffuser groter wordt. Omdat die motoren echter 18000 rpm draaien hebben ze korte uitlaten nodig (vanwege resonantieverschijnselen: teveel moeite om uit te leggen ), en dus is het voordeliger om de uitlaten bovenop de sidepods te plaatsen zodat ze op de ideale lengte kunnen blijven.

Reply With Quote