Quote:
Originally posted by Finish
Ik noem dat rollbar....iedereen sprak na Diniz' ongeval op de Nürburgring in '99 over een afgebroken rollbar, wat enorm gevaarlijk kan zijn voor het hoofd van de coureur...
|
Even wat opzoekingswerk gedaan. Het woord "rollbar" stamt uiteraard van de tijd dat het een "bar" (stang) betrof die het "rollen" (overkop gaan) minder gevaarlijk moest maken. In de tijd van buizen en stangen zag zoiets er dus als volgt uit : (wel geen F1 maar you get the picture) :
Nadat de F1 het tijdperk van buizenframes en later zelfs alumium sandwich panelen voorbij gestreefd was (die de draagstructuur vormden waarover een kunststof bekleding geplaatst werd) brak het tijdperk van de kevlar constructies aan.
De rollbar, wiens naam nooit veranderd werd, is qua vorm zeer grondig verander en ziet er nu ongeveer zo uit : (vond zo direct geen betere afbeelding) :
Het enige waar ik nu niet zeker van ben, is het volgende : hebben de moderne F1's nu nog steeds een rollbar (weliswaar uit kevlar) met een kunststof kap erover, of is de buitenkant van een moderne F1 de kevlar constructie zelf die in de kleuren van de sponsor gespoten is? Wat ik hierboven bedoelde is dus gestoeld op de eerste theorie. Ik dacht dat ze nog steeds een kevlar rollbar hebben die als draagconstructie dient, en daarboven wordt een karbonfibre afdekking geplaatst. En die afdekking zorgt er tevens voor van de "gehapte" lucht naar de motor gaat, vandaar mijn benaming "luchthapper" of "airbox". Maar het is zeer goed mogelijk dat dit allemaal onzin is, en dat een airbox iets helemaal anders blijkt te zijn, wat zelfs verboden zou zijn volgens Bart. Zoals gezegd : ik ben geen F1 specialist, toch zeker niet van de huidige F1. In dat geval : disregard this transmission.
Trouwens : als ik het zo nog eens nalees lijkt me dit eerder iets voor het technisch hoekje eigenlijk. Of hoe threads elkaar soms kunnen overlappen